Branżowy portal stolarki budowlanej
nowości – inspiracje - prawo - edukacja

W USA cenią jakość polskich okien i drzwi

2023-10-24 | Autor: AK
Źródło: W USA cenią jakość polskich okien i drzwi

Polska jest jednym z liderów branży stolarskiej. Polskie okna i drzwi są kupowane na całym świecie, głównie ze względu na ich jakość. W 2021 roku największy udział w eksporcie okien drewnianych (aż 28%) stanowiły polskie produkty, a w sprzedaży za granicę drzwi z drewna ustąpiliśmy tylko Chinom i Brazylii, osiągając wynik 8,3%. Wyzwanie dla polskich firm stanowi m.in. dostosowanie się do przepisów, jakie panują na światowych rynkach (np. kwestie związane z cłem) czy zbudowanie odpowiednich relacji biznesowych.

Do głównych rynków zbytu dla polskich wyrobów możemy zaliczyć państwa UE, Wielką Brytanię oraz Stany Zjednoczone. W 2022 roku eksport do ostatniego z wymienionych krajów wzrósł najbardziej – o 100%. Warto również podkreślić, że w ciągu 11 lat sprzedaż okien z Polski do USA zwiększyła się z 237 TEU  rocznie (w 2012 r.) do 3400 TEU rocznie (w 2022 r.), co jest ponad 14-krotnym wzrostem.

Mimo trudnej sytuacji ekonomicznej na świecie, w tym również w Stanach Zjednoczonych (m.in. kryzys energetyczny, wysoka inflacja, wojna w Ukrainie), polskie firmy z branży stolarskiej prognozują wzrost sprzedaży swoich wyrobów w USA. Powód? Nasi producenci zwiększają swój udział w tym ogromnym rynku z racji na jakość, z którą nie mogą konkurować produkty amerykańskie czy chińskie.

Polskie okna w centrum Nowego Jorku

Niewątpliwie wzywaniem dla branży może być brak odpowiednich kontaktów biznesowych w Stanach Zjednoczonych, które – szczególnie producenci wchodzący na ten rynek – muszą dopiero tworzyć. Dotyczy to także znajomości obowiązujących tam przepisów czy zwyczajów biznesowych. Dlatego ważny jest dla nich odpowiedni dobór partnerów, znających specyfikę rynku, o czym opowiada Dorota Chruścicka, Regional Head of Sales Air Sea Rail w Rohlig SUUS Logistics.

Większość okien z Polski dostarczana jest bezpośrednio na budowy w Stanach Zjednoczonych. Dlatego, aby projekt mógł się powieść, potrzebna jest dobra relacja z przewoźnikiem na miejscu (jest to również ważne w kontekście tego, że brakuje tam kierowców ciężarówek, tzw. truckerów), a także z odbiorcą, ponieważ dostarczenie towaru na plac budowy w centrum Nowego Jorku, może odbyć się tylko w wyznaczonej godzinie, np. bardzo wcześnie rano, co wiąże się z wyłączeniem ruchliwej ulicy na jakiś czas – mówi Dorota Chruścicka. W SUUSie współpracujemy z partnerami biznesowymi w USA (w tym z siecią biur partnerskich Rohlig), którzy dobrze znają ten rynek, mają bezpośrednią relację z klientami na miejscu, a do tego elastycznie podchodzą do każdego projektu – dodaje.

Głównie transport morski

Większość produktów z branży stolarskiej na trasie Polska-Stany Zjednoczone transportowanych jest drogą morską. Powodem tego są gabaryty i waga produktów, a także cena, ponieważ alternatywą jest tylko fracht lotniczy. Towar eksportowany do USA wypływa głównie z portów niemieckich (Bremerhaven oraz Hamburga) oraz w mniejszym stopniu z polskich (Gdynia i Gdańsk) i dopływa m.in. do Nowego Jorku, Miami, Norfolk, Charleston czy Houston. Co ważne, Rohlig SUUS Logistics zapewnia obsługę transportową na całej trasie, tj. od odbioru od producenta w Polsce, dowiezienie do portu w UE, odbioru w porcie w Stanach Zjednoczonych, po dostarczenie do punktu docelowego. Średni czas transportu na tej trasie wynosi 17-20 dni. Co więcej, wspominany już fracht lotniczy jest także wykorzystywany jako uzupełnienie w transporcie okien czy drzwi do USA. Dotyczy to przewożenia np. szyb czy akcesoriów.

Usługi celne

Jenak sam transport to nie wszystko. Poza przewozem towaru ważne są inne usługi z zakresu logistyki, takie jak składowanie na magazynie, ubezpieczenie przewożonych produktów czy usługi celne, które są kluczowe przy transporcie towaru poza obszar Unii Europejskiej. Co ważne, procedura celna odbywa się zarówno w kraju członkowskim, z którego towar jest eksportowany, jak i w kraju, do którego jest dostarczany.

– Klienci, którzy wybierają SUUSa, mają zapewniony nie tylko transport towaru, ale także kwestie formalne związane z cłem, co pozwala zaoszczędzić im i pieniądze, i czas. Przykładowo po stronie polskiej, wybierając usługę celną, klient otrzymuje za pośrednictwem systemów celnych SUUS poświadczenie wywozu towarów poza Unię Europejską na potrzeby potwierdzenia zerowej stawki VAT w eksporcie – tłumaczy Mirosław Kłósek, Customs Services Director w Rohlig SUUS Logistics.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej, skontaktuj się z nami
ROHLIG SUUS Logistics S.A
Dorota Chruścicka dchruscicka@suus.com
Mirosław Kłósek miroslaw.klosek@suus.com

Więcej informacji na temat usług: www.suus.com

Przeczytaj także

1 stycznia 2021: ważne zmiany w prawie konsumenckim. Uwaga salony okien i drzwi...

Zmiany w Ustawie o prawach konsumenta i Kodeksie cywilnym miały wejść w życie 1 czerwca 2020 roku. Jednak sytuacja gospodarcza związana z pandemią COVID-19 wymusiła opóźnienie daty wejścia w życie przepisów w zakresie poszerzenia praw konsumenta na niektóre jednoosobowe działalności...

Grupa Selena rozwija działalność w kierunku zrównoważonego rozwoju

Na zdjęiu powyżej: K. Domarecki z Grupy Selena i A. Kuczera z PLGBC Grupa Selena powołała nowy departament ds. sustainability. Jego zadaniem będzie m.in. projektowanie rozwiązań dla budynków spełniających najsurowsze wymagania środowiskowe, takie jak certyfikacja LEED czy BREEAM. To kolejny...

Nasi partnerzy