Branżowy portal stolarki budowlanej

W USA cenią jakość polskich okien i drzwi

2023-10-24 | Autor: AK
Źródło: W USA cenią jakość polskich okien i drzwi

Polska jest jednym z liderów branży stolarskiej. Polskie okna i drzwi są kupowane na całym świecie, głównie ze względu na ich jakość. W 2021 roku największy udział w eksporcie okien drewnianych (aż 28%) stanowiły polskie produkty, a w sprzedaży za granicę drzwi z drewna ustąpiliśmy tylko Chinom i Brazylii, osiągając wynik 8,3%. Wyzwanie dla polskich firm stanowi m.in. dostosowanie się do przepisów, jakie panują na światowych rynkach (np. kwestie związane z cłem) czy zbudowanie odpowiednich relacji biznesowych.

Do głównych rynków zbytu dla polskich wyrobów możemy zaliczyć państwa UE, Wielką Brytanię oraz Stany Zjednoczone. W 2022 roku eksport do ostatniego z wymienionych krajów wzrósł najbardziej – o 100%. Warto również podkreślić, że w ciągu 11 lat sprzedaż okien z Polski do USA zwiększyła się z 237 TEU  rocznie (w 2012 r.) do 3400 TEU rocznie (w 2022 r.), co jest ponad 14-krotnym wzrostem.

Mimo trudnej sytuacji ekonomicznej na świecie, w tym również w Stanach Zjednoczonych (m.in. kryzys energetyczny, wysoka inflacja, wojna w Ukrainie), polskie firmy z branży stolarskiej prognozują wzrost sprzedaży swoich wyrobów w USA. Powód? Nasi producenci zwiększają swój udział w tym ogromnym rynku z racji na jakość, z którą nie mogą konkurować produkty amerykańskie czy chińskie.

Polskie okna w centrum Nowego Jorku

Niewątpliwie wzywaniem dla branży może być brak odpowiednich kontaktów biznesowych w Stanach Zjednoczonych, które – szczególnie producenci wchodzący na ten rynek – muszą dopiero tworzyć. Dotyczy to także znajomości obowiązujących tam przepisów czy zwyczajów biznesowych. Dlatego ważny jest dla nich odpowiedni dobór partnerów, znających specyfikę rynku, o czym opowiada Dorota Chruścicka, Regional Head of Sales Air Sea Rail w Rohlig SUUS Logistics.

Większość okien z Polski dostarczana jest bezpośrednio na budowy w Stanach Zjednoczonych. Dlatego, aby projekt mógł się powieść, potrzebna jest dobra relacja z przewoźnikiem na miejscu (jest to również ważne w kontekście tego, że brakuje tam kierowców ciężarówek, tzw. truckerów), a także z odbiorcą, ponieważ dostarczenie towaru na plac budowy w centrum Nowego Jorku, może odbyć się tylko w wyznaczonej godzinie, np. bardzo wcześnie rano, co wiąże się z wyłączeniem ruchliwej ulicy na jakiś czas – mówi Dorota Chruścicka. W SUUSie współpracujemy z partnerami biznesowymi w USA (w tym z siecią biur partnerskich Rohlig), którzy dobrze znają ten rynek, mają bezpośrednią relację z klientami na miejscu, a do tego elastycznie podchodzą do każdego projektu – dodaje.

Głównie transport morski

Większość produktów z branży stolarskiej na trasie Polska-Stany Zjednoczone transportowanych jest drogą morską. Powodem tego są gabaryty i waga produktów, a także cena, ponieważ alternatywą jest tylko fracht lotniczy. Towar eksportowany do USA wypływa głównie z portów niemieckich (Bremerhaven oraz Hamburga) oraz w mniejszym stopniu z polskich (Gdynia i Gdańsk) i dopływa m.in. do Nowego Jorku, Miami, Norfolk, Charleston czy Houston. Co ważne, Rohlig SUUS Logistics zapewnia obsługę transportową na całej trasie, tj. od odbioru od producenta w Polsce, dowiezienie do portu w UE, odbioru w porcie w Stanach Zjednoczonych, po dostarczenie do punktu docelowego. Średni czas transportu na tej trasie wynosi 17-20 dni. Co więcej, wspominany już fracht lotniczy jest także wykorzystywany jako uzupełnienie w transporcie okien czy drzwi do USA. Dotyczy to przewożenia np. szyb czy akcesoriów.

Usługi celne

Jenak sam transport to nie wszystko. Poza przewozem towaru ważne są inne usługi z zakresu logistyki, takie jak składowanie na magazynie, ubezpieczenie przewożonych produktów czy usługi celne, które są kluczowe przy transporcie towaru poza obszar Unii Europejskiej. Co ważne, procedura celna odbywa się zarówno w kraju członkowskim, z którego towar jest eksportowany, jak i w kraju, do którego jest dostarczany.

– Klienci, którzy wybierają SUUSa, mają zapewniony nie tylko transport towaru, ale także kwestie formalne związane z cłem, co pozwala zaoszczędzić im i pieniądze, i czas. Przykładowo po stronie polskiej, wybierając usługę celną, klient otrzymuje za pośrednictwem systemów celnych SUUS poświadczenie wywozu towarów poza Unię Europejską na potrzeby potwierdzenia zerowej stawki VAT w eksporcie – tłumaczy Mirosław Kłósek, Customs Services Director w Rohlig SUUS Logistics.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej, skontaktuj się z nami
ROHLIG SUUS Logistics S.A
Dorota Chruścicka dchruscicka@suus.com
Mirosław Kłósek miroslaw.klosek@suus.com

Więcej informacji na temat usług: www.suus.com

Przeczytaj także

Społeczne zaangażowanie Panledoor

Działania prospołeczne podejmowane są z intencją, aby przynieść korzyść innym ludziom; mogą obejmować szereg różnych zachowań, takich jak np. pomaganie osobie w potrzebie, dzielenie się posiadanymi dobrami, podejmowanie aktywności jako woluntariusz dzieląc się swoją energią, czasem, kompetencjami, ale także pieniędzmi...

Nowy wzornik elementów dekoracyjnych!

Wypełnienia drzwiowe Dindecor to uznana na rynku forma wypełnień stosowana do wszystkich drzwi zewnętrznych. Stale śledzimy zmieniające się trendy kolorystyczne i materiałowe, aby wybór wypełnienia dla producentów drzwi był nie tylko gwarancją najwyższej jakości, trwałości i bezpieczeństwa, ale również oparty...

Nasi partnerzy