Branżowy portal stolarki budowlanej

Fakro nie powiedziało jeszcze ostatniego słowa - Prezes Florek o tym w wywiadzie

2022-07-30 | Autor: StolarkaVIP
Źródło: Fakro

Jak to jest prowadzić firmę, której działania stają się częścią europejskiego sporu, angażującego Komisję Europejską i Trybunał Sprawiedliwości UE? W wywiadzie prezes FAKRO ujawnia kulisy starcia z duńskim gigantem Velux, omawia walkę o równe warunki konkurencji i znaczenie wspierania rodzimego biznesu. Zdradza też, co przygotowała firma na nadchodzące lata – innowacje, które wyznaczają nowe standardy w ekologii i energooszczędności.
Czy polskie firmy mogą podbić globalny rynek? Jakie strategie pomagają FAKRO w niełatwej walce o pozycję na świecie? Przekonaj się, co według Prezesa oznacza prawdziwe wsparcie dla polskiej gospodarki – i dlaczego warto kibicować naszym przedsiębiorstwom w ich globalnych staraniach!

Grzegorz Cendrowski: Panie Prezesie. Czy jest pan zaskoczony, czy może poirytowany decyzją TSUE w sprawie ciągnącej się już wiele, czyli FAKRO kontra Velux?
Ryszard Florek:
Nie jestem zaskoczony. Spodziewałam się takiego obrotu sprawy od jakiegoś czasu. Przesłanek było kilka, miedzy innymi fakt, że Komisarzem ds. konkurencji w Komisji Europejskiej została Dunka, Pani Margrethe Vestger, a w obronę interesów Veluxa zaangażował się sam premier Dani Lars Løkke Rasmussen. Dlaczego? Oni po prostu rozumieją zasady funkcjonowania gospodarki globalnej oraz tę zależność, że interes rodzimych firm globalnych jest zbieżny w 100% w z interesem gospodarczym kraju i całego społeczeństwa. Dla zobrazowania posłużę się danymi statystycznymi. Porównamy PKB/os w rożnych krajach (w przybliżeniu średnią wynagrodzeń w danym kraju) z ilością firm globalnych pochodzących z tych krajów. Jako firmy globalne przyjmiemy, że są to firmy, które osiągają roczne obroty na poziomie min. 1 mld euro i posiadają min. 5 zagranicznych spółek zależnych w przeliczeniu na  5 mln mieszkańców.
Ja pokazują dane statystyczne zamożność społeczeństwa jest powiązana z liczbą rodzimych firm globalnych. Bo to właściwe te firmy poprzez swoją działalność ściągają z rynku globalnego pieniądze do swojego rodzimego kraju. Dlatego zamożny każdy kraj zabiega o swoje firmy globalne, szczególnie wyróżniają się w tym Duńczycy. Jeżeli popatrzmy na kalendarz spotkań wspomnianej duńskiej Komisarz ds. Konkurencji to zauważymy, że  większość swoich spotkań odbywa z Duńskimi przedsiębiorcami.

Wykres 1 Liczba firm globalnych w przeliczeniu na 5 mln mieszkańców i PKB per capita

 

Grzegorz Cendrowski: Velux inaczej komunikuje decyzję KE i TSUE ….
Ryszard Florek:
Tym także nie jestem zaskoczony. W oficjalnej komunikacji naszego konkurenta mocno obecny jest wątek oczyszczenia Velux z bezpodstawnych, w ich opinii, zarzutów. Tymczasem wyrok TSUE w ogóle nie odnosi się do zarzutów. Stwierdza jedynie, że Komisja Europejska miała prawo nie zajmować się naszą sprawą. Sposób komunikacji naszego konkurenta jednoczenie wprowadza klientów w błąd, dlatego też zdecydowaliśmy się złożyć do sądu pozew o zakazanie firmie Velux dalszego rozprzestrzeniania nieprawdy oraz aby dokonała stosownego sprostowania.
Zarzuty, jakie były wobec firmy Velux dalej pozostają aktualne. Ponieważ teraz nie ogranicza nas kolizja związana z rozpatrywaniem naszej sprawy przez dwie instytucje, będziemy dochodzić swoich praw przed polskim UOKiK.  Jesteśmy zdecydowani dochodzić swoich praw, ponieważ ta batalia, to walka nie tylko o FAKRO, ale o poprawę sytuacji wszystkich polskich firm, które muszą borykać się z nieuczciwymi, silniejszymi konkurentami z bogatszych krajów. To także kwestia zamożności polskiego społeczeństwa. W wyniku działań Velux i tolerowania tego przez KE Polska gospodarka traci (….) co roku 1 mld złotych PKB, a te korzyści spływają głównie do Dani.

Grzegorz Cendrowski: Czy przyjdzie taki dzień, że polskie firmy i inne firmy z Europy Środkowej będą miały te same możliwości i przywileje co firm z tzw. Zachodu?

Ryszard Florek:
Właśnie o to walczymy. Polskie firmy do globalnej konkurencji dołączyły zaledwie 30 lat temu, zmuszone do konkurowania z dużo większymi i silniejszymi od siebie konkurentami posiadającymi przewagę kapitału, korzyści skali i siły marki. Szczególnie ważny w gospodarce globalnej jest efekt skali. Najogólniej  mówiąc firma, która posiada większy rynek zbytu, a tym samym większy obrót (dużą skalę) może produkować i dostarczać klientowi taniej niż mniejszy konkurent. Dlatego tak ważne jest aby polskie firmy się rozwijały, wychodziły na kolejne rynki zagraniczne i stawały się globalnymi. Niestety tego nie zrobią sami przedsiębiorcy. Potrzebujemy współpracy całego społeczeństwa, konsumentów, którzy będą wybierali polskie produkty, a nie produkty zagraniczne, polityków, którzy będą tworzyli dobre prawo sprzyjające rozwojowi  przedsiębiorczości, urzędników, którzy przy stosowaniu prawa będą uwzględniali interes gospodarczy kraju, dziennikarzy, komunikujących konieczność współpracy całego społeczeństwa. W gospodarce globalnej nie mniej niż kapitału finansowego potrzebujemy współpracy, a  więc kapitału społecznego. Drugim niezbędnym warunkiem do rozwoju polskich firm globalnych jest stworzenie równych szans konkurowania na rynku unijnym. A to jak widać, na przykładzie sprawy FAKRO-Velux wcale nie jest łatwe.  

Grzegorz Cendrowski: Jak pan ocenia obecną sytuację gospodarczą, w kontekście ekologicznego, energooszczędnego budownictwa w Polsce i Europie. Czy jest dobrze, czy dobrze już było, a może dopiero będzie?

Ryszard Florek:
Firma FAKRO od zawsze kładła nacisk na rozwiązania ekologiczne, nie tylko teraz w tych trudnych czasach. Przed wszystkim już na etapie konstruowania naszych produktów dbamy, aby były one energooszczędne i przyjazne dla środowiska. Nasze okna zarówno te wykonane z drewna jak z PVC charakteryzują się najwyższą trwałością, można powiedzieć długowiecznością, a przy ewentualnej wymianie można je poddać recyklingowi. Profile okien PVC są wykonane aż w 63% z surowca powtórnie przetworzonego. Do okien rekomendujemy użycie kołnierzy uszczelniających, które pozwalają na prawidłowe i szczelne osadzenie okna w połaci dachowej. Stosowane w naszych oknach docieplenie to materiał termoizolacyjny wykonany z naturalnej wełny owczej, która redukuje powstawanie mostków termicznych. Nasze markizy, które chronią wnętrza przed ekstremalnymi upałami także podnoszą efektywność energetyczną.

Grzegorz Cendrowski: Polskie firmy są bardzo mocno doinwestowane, mają świetny park maszynowy, kadrę, duże możliwości produkcyjne i handlowe. Czy jest szansa na „podbój” Europy i świata?
Ryszard Florek:
Tak jak wspomniałem zagraniczna ekspansja polskich firm wymaga uzyskania korzyści skali oraz równych szans konkurowania dla polskich firm na rynku globalnym. Fundacja Pomyśl o Przyszłości zabiega o stworzenie w Polsce systemu ochrony konkurencji na wzór austriacki, aby polskie firmy w sposób nieuczciwy nie były niszczone przez zachodnią konkurencję i mogły podbijać świat. 

Grzegorz Cendrowski:  Każdego roku firma FAKRO ma nowe pomysły, nowe produkty, którymi pozytywnie zaskakuje rynek. Czego teraz możemy się spodziewać, jakie są nowości 2022/2023?
Ryszard Florek:
W Europie Zachodniej, gdzie okna dachowe funkcjonują dużo dłużej w Polsce, zyskuje przewagę rynek okien na wymianę. W całej Europie obserwujemy nacisk na termomodernizację budynków, a tym samym klienci są zainteresowani wymianą okien na cieplejsze. FAKRO odpowiada na te potrzeby. W naszej ofercie znajdują się okna, które  można łatwo zamontować w miejsce istniejącego okna dachowego niezależnie od jego marki.
W ostatnich latach prężnie rozwija się nasza linia INNOVIEW - stolarka pionowa w wersji premium. Są to produkty pozwalające decydować klientowi o najmniejszych detalach, dzięki temu elastycznie spełniające jego wyobrażenie o idealnym domu. Okna i drzwi INNOVIEW są niewątpliwym hitem sprzedaży eksportowej, gdzie okna drewniane cieszą się niezmienną popularnością. Okna INNOVIEW pozwalają przeszklić całą ścianę w nowoczesnym salonie dając możliwość kontaktu z naturą, nawet jeśli jesteśmy zamknięci w przysłowiowych czterech ścianach budynku. Widok na zewnątrz poszerzają również nasze duże okna dachowe, w tym okna dachowe-balkonowe.
Dbamy o naturę również pod względem nieinwazyjności w krajobraz naturalny. Zgodnie z zasadami wizualnego minimalizmu powstał nasz pakiet superTrio: okno 3-szybowe, kołnierz Thermo i markiza zewnętrzna w jednej linii kolorystycznej. Tym rozwiązaniem dostarczamy klientowi klasyczną elegancję.
Świadomi swojego wpływu na środowisko naturalne zaprojektowaliśmy nową linię okien dachowych GREENVIEW. Innowacyjna konstrukcja z wyższym profilem skrzydła oraz nowym, trzyszybowym pakietem P50 wpływa na ochronę ciepła i na mniejsze zużycie potrzebnej energii do ogrzania naszego poddasza. Pod względem energooszczędności z założenia wyprzedzamy parametrami przepisy budowlane. To normalne w przypadku firmy, która innowacyjność ma w swoim DNA.

Grzegorz Cendrowski: Dziękujemy serdecznie za wywiad i za możliwość wglądu w tak ważne zagadnienia dla polskiego biznesu i gospodarki. Pańskie refleksje inspirują i pokazują, że sukces na arenie międzynarodowej jest możliwy dzięki determinacji, innowacyjności i wspólnemu zaangażowaniu całego społeczeństwa. Życzymy powodzenia w dalszych działaniach i licznych sukcesów, które umocnią pozycję FAKRO na rynkach globalnych.
Ryszard Florek:
Dziękuję.

Więcej informacji na temat firmy i jej oferty na stronie: www.fakro.pl

Przeczytaj także

Rekomendowane Salony Okien i Drzwi w Polsce

Okna i drzwi to kluczowe elementy każdego domu – wpływają na estetykę, komfort i bezpieczeństwo. Wybierając Rekomendowane Salony Okien i Drzwi, stawiasz na produkty najwyższej jakości oraz profesjonalną obsługę. Co wyróżnia te salony?     Bogaty wybór nowoczesnych rozwiązań od sprawdzonych...

Przesuwne drzwi tarasowe ze Złotym Medalem Międzynarodowych Targów Budma 2020

Drzwi przesuwne SMART-SLIDE to najnowsze rozwiązanie w segmencie przesuwnych drzwi tarasowych. Cechują je przede wszystkim doskonałe właściwości techniczne oraz komfort ich obsługi, co stanowi atrakcyjną alternatywę dla często stosowanych dotychczas drzwi typu  PSK/PATIO. Innowacyjny mechanizm zamykania pozwala na prostą i...

Nasi partnerzy