Menu
Fakro nie powiedziało jeszcze ostatniego słowa - Prezes Florek o tym w wywiadzie
Jak to jest prowadzić firmę, której działania stają się częścią europejskiego sporu, angażującego Komisję Europejską i Trybunał Sprawiedliwości UE? W wywiadzie prezes FAKRO ujawnia kulisy starcia z duńskim gigantem Velux, omawia walkę o równe warunki konkurencji i znaczenie wspierania rodzimego biznesu. Zdradza też, co przygotowała firma na nadchodzące lata – innowacje, które wyznaczają nowe standardy w ekologii i energooszczędności.
Czy polskie firmy mogą podbić globalny rynek? Jakie strategie pomagają FAKRO w niełatwej walce o pozycję na świecie? Przekonaj się, co według Prezesa oznacza prawdziwe wsparcie dla polskiej gospodarki – i dlaczego warto kibicować naszym przedsiębiorstwom w ich globalnych staraniach!
Grzegorz Cendrowski: Panie Prezesie. Czy jest pan zaskoczony, czy może poirytowany decyzją TSUE w sprawie ciągnącej się już wiele, czyli FAKRO kontra Velux?
Ryszard Florek: Nie jestem zaskoczony. Spodziewałam się takiego obrotu sprawy od jakiegoś czasu. Przesłanek było kilka, miedzy innymi fakt, że Komisarzem ds. konkurencji w Komisji Europejskiej została Dunka, Pani Margrethe Vestger, a w obronę interesów Veluxa zaangażował się sam premier Dani Lars Løkke Rasmussen. Dlaczego? Oni po prostu rozumieją zasady funkcjonowania gospodarki globalnej oraz tę zależność, że interes rodzimych firm globalnych jest zbieżny w 100% w z interesem gospodarczym kraju i całego społeczeństwa. Dla zobrazowania posłużę się danymi statystycznymi. Porównamy PKB/os w rożnych krajach (w przybliżeniu średnią wynagrodzeń w danym kraju) z ilością firm globalnych pochodzących z tych krajów. Jako firmy globalne przyjmiemy, że są to firmy, które osiągają roczne obroty na poziomie min. 1 mld euro i posiadają min. 5 zagranicznych spółek zależnych w przeliczeniu na 5 mln mieszkańców.
Ja pokazują dane statystyczne zamożność społeczeństwa jest powiązana z liczbą rodzimych firm globalnych. Bo to właściwe te firmy poprzez swoją działalność ściągają z rynku globalnego pieniądze do swojego rodzimego kraju. Dlatego zamożny każdy kraj zabiega o swoje firmy globalne, szczególnie wyróżniają się w tym Duńczycy. Jeżeli popatrzmy na kalendarz spotkań wspomnianej duńskiej Komisarz ds. Konkurencji to zauważymy, że większość swoich spotkań odbywa z Duńskimi przedsiębiorcami.
Wykres 1 Liczba firm globalnych w przeliczeniu na 5 mln mieszkańców i PKB per capita
Grzegorz Cendrowski: Velux inaczej komunikuje decyzję KE i TSUE ….
Ryszard Florek: Tym także nie jestem zaskoczony. W oficjalnej komunikacji naszego konkurenta mocno obecny jest wątek oczyszczenia Velux z bezpodstawnych, w ich opinii, zarzutów. Tymczasem wyrok TSUE w ogóle nie odnosi się do zarzutów. Stwierdza jedynie, że Komisja Europejska miała prawo nie zajmować się naszą sprawą. Sposób komunikacji naszego konkurenta jednoczenie wprowadza klientów w błąd, dlatego też zdecydowaliśmy się złożyć do sądu pozew o zakazanie firmie Velux dalszego rozprzestrzeniania nieprawdy oraz aby dokonała stosownego sprostowania.
Zarzuty, jakie były wobec firmy Velux dalej pozostają aktualne. Ponieważ teraz nie ogranicza nas kolizja związana z rozpatrywaniem naszej sprawy przez dwie instytucje, będziemy dochodzić swoich praw przed polskim UOKiK. Jesteśmy zdecydowani dochodzić swoich praw, ponieważ ta batalia, to walka nie tylko o FAKRO, ale o poprawę sytuacji wszystkich polskich firm, które muszą borykać się z nieuczciwymi, silniejszymi konkurentami z bogatszych krajów. To także kwestia zamożności polskiego społeczeństwa. W wyniku działań Velux i tolerowania tego przez KE Polska gospodarka traci (….) co roku 1 mld złotych PKB, a te korzyści spływają głównie do Dani.
Grzegorz Cendrowski: Czy przyjdzie taki dzień, że polskie firmy i inne firmy z Europy Środkowej będą miały te same możliwości i przywileje co firm z tzw. Zachodu?
Ryszard Florek: Właśnie o to walczymy. Polskie firmy do globalnej konkurencji dołączyły zaledwie 30 lat temu, zmuszone do konkurowania z dużo większymi i silniejszymi od siebie konkurentami posiadającymi przewagę kapitału, korzyści skali i siły marki. Szczególnie ważny w gospodarce globalnej jest efekt skali. Najogólniej mówiąc firma, która posiada większy rynek zbytu, a tym samym większy obrót (dużą skalę) może produkować i dostarczać klientowi taniej niż mniejszy konkurent. Dlatego tak ważne jest aby polskie firmy się rozwijały, wychodziły na kolejne rynki zagraniczne i stawały się globalnymi. Niestety tego nie zrobią sami przedsiębiorcy. Potrzebujemy współpracy całego społeczeństwa, konsumentów, którzy będą wybierali polskie produkty, a nie produkty zagraniczne, polityków, którzy będą tworzyli dobre prawo sprzyjające rozwojowi przedsiębiorczości, urzędników, którzy przy stosowaniu prawa będą uwzględniali interes gospodarczy kraju, dziennikarzy, komunikujących konieczność współpracy całego społeczeństwa. W gospodarce globalnej nie mniej niż kapitału finansowego potrzebujemy współpracy, a więc kapitału społecznego. Drugim niezbędnym warunkiem do rozwoju polskich firm globalnych jest stworzenie równych szans konkurowania na rynku unijnym. A to jak widać, na przykładzie sprawy FAKRO-Velux wcale nie jest łatwe.
Grzegorz Cendrowski: Jak pan ocenia obecną sytuację gospodarczą, w kontekście ekologicznego, energooszczędnego budownictwa w Polsce i Europie. Czy jest dobrze, czy dobrze już było, a może dopiero będzie?
Ryszard Florek: Firma FAKRO od zawsze kładła nacisk na rozwiązania ekologiczne, nie tylko teraz w tych trudnych czasach. Przed wszystkim już na etapie konstruowania naszych produktów dbamy, aby były one energooszczędne i przyjazne dla środowiska. Nasze okna zarówno te wykonane z drewna jak z PVC charakteryzują się najwyższą trwałością, można powiedzieć długowiecznością, a przy ewentualnej wymianie można je poddać recyklingowi. Profile okien PVC są wykonane aż w 63% z surowca powtórnie przetworzonego. Do okien rekomendujemy użycie kołnierzy uszczelniających, które pozwalają na prawidłowe i szczelne osadzenie okna w połaci dachowej. Stosowane w naszych oknach docieplenie to materiał termoizolacyjny wykonany z naturalnej wełny owczej, która redukuje powstawanie mostków termicznych. Nasze markizy, które chronią wnętrza przed ekstremalnymi upałami także podnoszą efektywność energetyczną.
Grzegorz Cendrowski: Polskie firmy są bardzo mocno doinwestowane, mają świetny park maszynowy, kadrę, duże możliwości produkcyjne i handlowe. Czy jest szansa na „podbój” Europy i świata?
Ryszard Florek: Tak jak wspomniałem zagraniczna ekspansja polskich firm wymaga uzyskania korzyści skali oraz równych szans konkurowania dla polskich firm na rynku globalnym. Fundacja Pomyśl o Przyszłości zabiega o stworzenie w Polsce systemu ochrony konkurencji na wzór austriacki, aby polskie firmy w sposób nieuczciwy nie były niszczone przez zachodnią konkurencję i mogły podbijać świat.
Grzegorz Cendrowski: Każdego roku firma FAKRO ma nowe pomysły, nowe produkty, którymi pozytywnie zaskakuje rynek. Czego teraz możemy się spodziewać, jakie są nowości 2022/2023?
Ryszard Florek: W Europie Zachodniej, gdzie okna dachowe funkcjonują dużo dłużej w Polsce, zyskuje przewagę rynek okien na wymianę. W całej Europie obserwujemy nacisk na termomodernizację budynków, a tym samym klienci są zainteresowani wymianą okien na cieplejsze. FAKRO odpowiada na te potrzeby. W naszej ofercie znajdują się okna, które można łatwo zamontować w miejsce istniejącego okna dachowego niezależnie od jego marki.
W ostatnich latach prężnie rozwija się nasza linia INNOVIEW - stolarka pionowa w wersji premium. Są to produkty pozwalające decydować klientowi o najmniejszych detalach, dzięki temu elastycznie spełniające jego wyobrażenie o idealnym domu. Okna i drzwi INNOVIEW są niewątpliwym hitem sprzedaży eksportowej, gdzie okna drewniane cieszą się niezmienną popularnością. Okna INNOVIEW pozwalają przeszklić całą ścianę w nowoczesnym salonie dając możliwość kontaktu z naturą, nawet jeśli jesteśmy zamknięci w przysłowiowych czterech ścianach budynku. Widok na zewnątrz poszerzają również nasze duże okna dachowe, w tym okna dachowe-balkonowe.
Dbamy o naturę również pod względem nieinwazyjności w krajobraz naturalny. Zgodnie z zasadami wizualnego minimalizmu powstał nasz pakiet superTrio: okno 3-szybowe, kołnierz Thermo i markiza zewnętrzna w jednej linii kolorystycznej. Tym rozwiązaniem dostarczamy klientowi klasyczną elegancję.
Świadomi swojego wpływu na środowisko naturalne zaprojektowaliśmy nową linię okien dachowych GREENVIEW. Innowacyjna konstrukcja z wyższym profilem skrzydła oraz nowym, trzyszybowym pakietem P50 wpływa na ochronę ciepła i na mniejsze zużycie potrzebnej energii do ogrzania naszego poddasza. Pod względem energooszczędności z założenia wyprzedzamy parametrami przepisy budowlane. To normalne w przypadku firmy, która innowacyjność ma w swoim DNA.
Grzegorz Cendrowski: Dziękujemy serdecznie za wywiad i za możliwość wglądu w tak ważne zagadnienia dla polskiego biznesu i gospodarki. Pańskie refleksje inspirują i pokazują, że sukces na arenie międzynarodowej jest możliwy dzięki determinacji, innowacyjności i wspólnemu zaangażowaniu całego społeczeństwa. Życzymy powodzenia w dalszych działaniach i licznych sukcesów, które umocnią pozycję FAKRO na rynkach globalnych.
Ryszard Florek: Dziękuję.
Więcej informacji na temat firmy i jej oferty na stronie: www.fakro.pl