Branżowy portal stolarki budowlanej
nowości – inspiracje - prawo - edukacja

Top marka i słabe wyniki producentów okien i drzwi

2019-11-13 | Autor: stolarkavip
Źródło: Press-Service

Polskie okna i drzwi i...

Czy polska stolarka, czy stolarka okienno-drzwiowa jest sexy? Nie była, nie jest i chyba nigdy nie będzie. Nawet ci, którzy są największymi optymistami muszą przyznać, że my jako branża robimy wiele pozytywnego, ale pesymiści dodają – i tyle samego negatywnego. Ogromne rozproszenie, generalnie słaby PR, przeciętny marketing (wyjątki tylko potwierdzają regułę), ale dobre i bardzo dobre produkty takie jak okna, drzwi czy bramy i ciągle niestety przeciętny montaż, nie wspominając o "łatce" tzw. budowlanki. Zachwycamy się systemami, zachwycamy się wynikami  finansowymi (to ważne!), a marki okienno-drzwiowe nie znaczą w powszechnie obowiązującej opinii zbyt wiele.

Skąd te przemyślenia, skąd te wnioski? Z ostatniego badania Top Marka, które premiuje firmy, o których się mówi, są medialne, są zauważalne, cytuje się ich przedstawicieli, i są mówiąc kolokwialnie na topie. Trudno oczywiście porównywać marki modowe, stacje paliw, napoje czy gazety, ale jeżeli w rankingu Top Marka jest tylko i wyłącznie 7 firm z naszej branży, to nie świadczy o niej najlepiej. Produkty i firmy są prostu mało znane i mało rozpoznawalna. Na usprawiedliwienie można dodać, że w tym rankingu są obecne wszystkie liczące się marki i to takie tuzy jak Google czy Microsoft, Orlen, TVN, etc...

I tak światowy potentat, czyli duński Velux, obecny oczywiście w Polsce (kilka fabryk) uzyskał najlepsze notowania (w branży produktów budowlanych) i zajął najlepsze miejsce spośród marek branżowych. Sklasyfikowany został na miejscu 135. Pozostałe miejsca zajęły już polskie firmy z branży stolarki, ale miejsca są jeszcze bardziej odległe. I tak miejsce 232 zajęła firma Fakro, natomiast 250 miejsce firma Oknoplast, za nią uplasował się Drutex na miejscu 274 -  Aluprof (to wyjątek, gdyż firma Aluprof to systemodawca) zajął miejsce 327, Wiśniowski natomiast zajął doyć odległe miejsce 408. Niestety niemalże na samym końcu rankingu (a było ich 500 firm), miejsce 466 zajęła firma Porta. Można byłoby powiedzieć, że większość nawet znanych dla nas marek nie jest powszechnie znana opinii publicznej, ani tym bardziej, tym którzy ją tworzą, którz wpływają na wizerunek..

Cóż tu jeszcze można dodać? Czy należy się cieszyć, czy martwić? Pewnie i jedno, i drugie, gdyż mamy wiele do zrobienia, żeby zwykły człowiek, żeby media, żeby eksperci, żeby dziennikarze, żeby naukowcy, żeby decydenci mówili o nas trochę lepiej, a nasza branża była lepiej postrzegana i jej produkty cieszyły większą estymą i lepszymi cenami. To przecież bardzo wazna gałąź naszej gospodarki i nie tylko eksport się liczy.

Najlepiej postrzegane i najszerzej znane marki

Ocena jakościowa przekazu stanowiła niezwykle ważny element analizy – pozytywny wydźwięk wzmianek zwiększał siłę medialną marki. Topową piątkę brand’ów o największym wskaźniku dotarcia informacji otworzyła „Gazeta Wyborcza”. Impact tej marki wyniósł aż 9 055 918 704. Drugi wynik w rankingu 500 należał do Google – 8 918 589 288. Na 3. miejscu uplasował się Microsoft – 7 509 293 952. W pierwszej piątce znalazły się także: TVN – 6 573 777 532 oraz Polska Grupa Energetyczna – 5 047 869 396.

Podsumowując, wśród 10 najsilniejszych marek całego rankingu pięciuset znalazło się aż pięć brandów mediowych, trzy marki motoryzacyjne, jedna energetyczna oraz jedna paliwowa.

Prestiżowe badanie Top Marka jest wspólnym przedsięwzięciem pomysłodawcy projektu – magazynu „Press” oraz autora metodologii – PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, realizowanym od 2007 roku. Pierwsze edycje zawierały analizę publikacji prasowych. W roku 2013 badanie poszerzono o materiały z internetu, a 2 lata później o wzmianki z serwisów społecznościowych. Top Marka jest unikalną na polskim rynku cykliczną analizą, która uwzględnia najszersze spektrum działań komunikacyjnych brandów. Reaguje na zmieniające się trendy rynkowe, ale jej metodologię stanowią niezmiennie trzy kluczowe filary: liczba publikacji, ich zasięg i wydźwięk. Niezaprzeczalnym walorem raportu jest fakt, że jest on przygotowywany przez niezależną agencję badawczą. Wszystkie te elementy sprawiają, że ranking jest wyczekiwanym przez marki opracowaniem, stanowiącym syntezę pracy osób odpowiedzialnych za wizerunek. Dodatkowym atutem będzie z pewnością możliwość skorzystania od tego roku z profitów promocyjnych, jakie niesie ze sobą licencja Top Marki – komentuje Marlena Sosnowska, rzecznik prasowy PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.

Artykuł i grafiki opracowane na podstawie materiałów: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów i Magazyn Press.

Przeczytaj także

Dumny Dekarz to brzmi interesująco

Akcja #DumnyDekarz nabiera rozpędu W maju, pod mecenatem Polskiego Stowarzyszenia Dekarzy, rozpoczął się ogólnopolski projekt na rzecz promocji dekarstwa w Polsce, zawodu dekarza oraz wykonujących go profesjonalistów. Misją projektu jest pokazanie, że dekarze to nie tylko profesjonaliści, ale przede wszystkim...

Winlet maszyny do pozycjonowania i przenoszenia przeszkleń. Znaczna poprawa waru...

Roboty do instalacji szkła…i nie tylko Zmienia się architektura naszych budynków, widzimy coraz odważniejsze projekty architektów, otwieramy się na świat. Duże przeszklenia to przede wszystkim więcej światła i komfortu w naszym domu czy mieszkaniu. Ich urok polega na ogromnych powierzchniach...

Nasi partnerzy