Menu
Wywiad, który rzuca nowe światło na tamat rozładunku stolarki
Mamy przyjemność zarekomendować wywiad z panią Izabelą Pacochą, Dyrektor Sprzedaży Hiab Polska, która to firma zdobyła prestiżowy tytuł Innowacyjnego Rozwiązania Branży Stolarki Eko 2023 za pierwszy w Europie elektryczny podwieszany wózek widłowy Moffett E4 NX. Jest nam także ogromnie miło poinformować, że firma Hiab (Cargotec) jest Partnerem Strategicznym nadchodzącego wydarzenia branżowego, czyli VIII Międzynarodowego Forum Stolarki, które odbędzie się w dniach 20-21 września 2023 r. w Ołtarzewie k/Warszawy. Zapraszamy na Forum, a już teraz zachęcamy do lektury arcyciekawego wywiadu, który przeprowadziła Stolarka VIP.
Grzegorz Cendrowski: Patrząc na branżę z pozycji usługodawcy, jakie są główne wyzwania związane z transportem i przeładunkiem okien, z którymi muszą mierzyć się firmy?
Izabela Pacocha: Mamy tu do czynienia z kilkoma głównymi wyzwaniami, które można uznać za równoważne. Założenie jest takie, że towar powinien trafić z punktu A do punktu B tak, jak wyjechał, bez uszkodzeń, zapewniając pełne bezpieczeństwo ekipie logistycznej – kierowcy, operatorowi i dodatkowej obsłudze. Pomijając już takie kwestie jak sprawne zarządzanie procesem, ubezpieczenie towaru czy zgodność z regulacjami prawnymi, realny wpływ na sukces takiej operacji z naszego punktu widzenia mają odpowiednia obsługa, pojazdy i sprzęt. Okna są często dużymi, delikatnymi przedmiotami, które należy przewozić i manipulować nimi z zachowaniem dużej ostrożności. Zachowanie odpowiednich środków ostrożności, zabezpieczenie przed wstrząsami, stosowanie właściwych technik przeładunkowych – wszystko to musi odbywać się pod pełną kontrolą przeszkolonego personelu. W ten sposób, poprzez integrację człowieka z odpowiednim sprzętem i uwzględnienie potrzeb branży, Hiab dostarcza kompleksowe rozwiązania, które pozwalają naszym klientom osiągnąć sukces i efektywność w swojej działalności.
Grzegorz Cendrowski: Co wpłynęło na pozycję lidera Waszej firmy na rynku urządzeń do obsługi i przeładunku towarów delikatnych?
Izabela Pacocha: Nie dotyczy to tylko ładunków delikatnych, ponieważ działamy w wielu branżach o różnych specyfikach, takich jak: transport leśny, recykling czy kolejnictwo. Kluczową rolę odgrywa tworzenie produktów wyjątkowo trwałych, odpornych na trudne warunki, a zarazem prostych w użytkowaniu i zapewniających pełne bezpieczeństwo – zarówno personelowi operacyjnemu, jak i całemu otoczeniu. Trudno zaprzeczyć, że to właśnie jakość jest czynnikiem decydującym na każdym etapie procesu użytkowania.
Od momentu powstania zautomatyzowanej branży logistycznej byliśmy prekursorem HDS’ów. Bycie pionierem wciąż jest dla nas głównym motywatorem. Nieustannie rozwijamy naszą ofertę i dostosowujemy się do zmiennych potrzeb rynku. Przykładowo teraz, kiedy widzimy, jak istotny dla branży jest transport ładunków delikatnych, stawiamy na ciągłe doskonalenie płynności pracy żurawi czy na wózki Moffett, które dzięki swoim wyjątkowym funkcjom stały się nieodłącznym elementem sukcesu w wielu branżach, w tym w branży stolarki okiennej. Obecnie dochodzi do tego aspekt zrównoważonego rozwoju, ponieważ coraz częściej klienci zamawiają od nas ciche wózki elektryczne z serii E. To oczywiście tylko jeden z przykładów naszej reakcji na wyzwania branży.
Grzegorz Cendrowski: No właśnie, wygląda na to, że standardem w transporcie ładunków wrażliwych, jak stolarka okienna, stało się posiadanie wózków Moffett. Dlaczego?
Izabela Pacocha: Pomijając fakt usprawnienia całego procesu logistycznego dzięki posiadaniu wózka podwieszanego i redukcji zastojów w procesie, nasze wózki posiadają funkcje gwarantujące pełne bezpieczeństwo przeładunku samego towaru. Rozładunek w trudnym terenie, jakim jest plac budowy, dzięki elektronicznemu systemowi kontroli pozycji ładunku, który utrzymuje towar zawsze we właściwej pozycji czy sterowaniu wielokierunkowym, redukującym potrzebę wykonywania niepotrzebnych manewrów wózka, jest praktycznie gamechangerem. Moffett’y mają bardzo rozbudowane możliwości pracy w głębokim błocie, potrafią brodzić w wodzie czy pokonywać bardzo trudne nierówności terenu. Jeśli miejsce pracy wymaga dodatkowo obniżonych emisji spalin lub hałasu, np. w kameralnych dzielnicach mieszkalnych czy pracy w porze nocnej, mogą zostać zaangażowane w pełni elektryczne modele, redukujące dodatkowo emisję CO2 o 80%. Także nasze wózki zapracowały sobie przez lata na swoją renomę, pracując bezawaryjnie praktycznie bez przerwy u naszych klientów.
Grzegorz Cendrowski: Jakie wsparcie techniczne i serwisowe oferujecie po zakupie maszyn?
Izabela Pacocha: To jest bardzo ważne pytanie, bo rzeczywiście duży nacisk kładziemy na obsługę posprzedażną, zapewniając naszym klientom kompleksowe wsparcie techniczne i serwisowe. Zdajemy sobie sprawę, że brak szybkiej reakcji czy natychmiastowej dostępności części zamiennych mogłyby spowodować przestoje w firmach korzystających z naszych urządzeń, a do tego nie możemy dopuszczać. Mamy mocno rozbudowaną sieć partnerów serwisowych, odpowiednio przygotowanych do obsługi zgłoszeń oraz zespół terenowy z mobilnymi warsztatami, który jest w stanie szybko rozwiązać bieżące problemy. Ponadto oferujemy usługi zdalnego monitoringu stanu pracy urządzeń w oparciu o autorski system nadzoru HiConnect. Staramy się, aby nasze doświadczenie służyło lepszemu użytkowaniu naszego sprzętu.
Grzegorz Cendrowski: Hiab to światowy innowator w dziedzinie maszyn przeładunkowych. Można powiedzieć, że zapoczątkował branżę prawie 80 lat temu. Jak szeroki zakres produktów obejmuje obecna oferta?
Izabela Pacocha: To prawda, korzenie naszej działalności sięgają lat 40. XX w. Wówczas pojawił się pomysł wykorzystania silnika ciężarówki do napędzania hydrauliki żurawia. Był to na tyle kluczowy punkt w historii, że miał wpływ na przyszłość obsługi ładunków na całym świecie. Dziś HIAB oferuje jednak o wiele więcej, niż tylko żurawie przeładunkowe, chociaż nadal jest to główny punkt naszego biznesu. Oprócz tego mamy też całą gamę najwyższej klasy żurawi leśnych i recyklingowych, hakowce, bramowce, podnośniki, windy wyładunkowe czy montowane na ciężarówkach wózki widłowe, o których była już mowa. Działamy w kilkudziesięciu branżach i łączymy w sobie kilkanaście odmiennych firm napędzanych wspólną strategią, której podstawą są niezawodne i długowieczne produkty.
Grzegorz Cendrowski: Firmy prześcigają się obecnie w dążeniu do redukcji śladu węglowego. Dotyczy to zwłaszcza maszyn czy sprzętu ciężkiego. Na jakie innowacje w tej dziedzinie możemy liczyć ze strony Hiab’a?
Izabela Pacocha: Oczywiście wprowadzanie innowacji w celu regulacji środowiskowej jest dla nas niezwykle ważne – działania ekologiczne i ochrona środowiska od zawsze wpisane były w filozofię i strategię działania firmy, co teraz realizujemy z jeszcze większą pasją. Ze strony HIAB możemy liczyć na wiele rozwiązań w tym zakresie. Poza podwieszanymi wózkami Moffett o napędzie elektrycznym, wprowadziliśmy na rynek elektryczną przystawkę odbioru mocy PTO, która umożliwia działanie żurawia przy wyłączonym silniku spalinowym. Firma jako pierwsza w branży wprowadza do swoich produktów stal odzyskaną o zerowej emisji CO2, SSAB Zero™, dzięki czemu przyczyniamy się do dekarbonizacji branży, robiąc kolejny krok w stronę realizacji naszego celu, jakim jest redukcja emisji CO2 w łańcuchu dostaw o 50% do 2030 r. W swoich planach mamy też wiele innowacji w zakresie wprowadzenia na rynek maszyn autonomicznych i ograniczenia ingerencji człowieka w procesy przeładunku ciężkich, niebezpiecznych towarów.
Grzegorz Cendrowski: Czyli rok 2024 możemy uznać za przełomowy w kontekście ekologii / redukcji śladu węglowego w branży transportowej?
Izabela Pacocha: Rok 2024 z pewnością będzie ważnym momentem dla branży transportowej i logistycznej pod względem ekologii i redukcji śladu węglowego. Oczekujemy wielu przełomowych inicjatyw i rozwiązań, które będą miały istotne znaczenie w tych obszarach. Branża transportowa podejmuje szereg działań w celu redukcji zanieczyszczeń powietrza, hałasu i emisji CO2. Także optymalizacja procesów produkcyjnych z uwzględnieniem aspektów środowiskowych staje się coraz ważniejsza.Hiab jest dumnym uczestnikiem tej transformacji i zobowiązujemy się do kontynuowania naszych wysiłków w kierunku budowy zrównoważonej gospodarki przyszłości.
Grzegorz Cendrowski: Dziękujemy Pani Dyrektor za wywiad i wspólnie zapraszamy na Międzynarodowe Forum Stolarki Budowlanej we wrześniu do Hotelu Lamberton.
Izabela Pacocha: Dziękuję za rozmowę.
Więcej informacji na temat produktów oraz kontakt z ekspertem: www.hiab.com/pl