Branżowy portal stolarki budowlanej
nowości – inspiracje - prawo - edukacja

Skandynawia warta eksportu stolarki - Scandinavian Express

2020-08-12 | Autor: Stolarkavip
Źródło: Stolarkavip

Dziś rozmowa z przedstawicielem firmy, która wiele może, a na pewno może pomóc polskim eksporterom stolarki, eksportującym do krajów Skandynawii. Na pytania odpowiada pan Arkadiusz Narwojsz (na zdjęciu po lewej), Kierownik Sprzedaży/Sales Manager z firmy SCANDINAVIAN EXPRESS Poland.

Grzegorz Cendrowski. Jaka jest historia firmy Scandinavian Express? Brzmi międzynarodowo, więc jaki jest kapitał firmy?

Arkadiusz Narwojsz: Firmę założyła grupa znajomych ponad 25 lat temu w Gdańsku przy okazji zupełnie innego biznesu, który wymagał zorganizowania transportu towarów do Szwecji. Usługi spedycyjne skierowane na rynek skandynawski były wówczas całkowitą niszą na rynku. Wraz z uruchomieniem stałych połączeń promowych w latach 90-tych i zwiększenia obrotów handlowych pomiędzy Polską i Skandynawią firma nabrała rozpędu i stała się samodzielnym podmiotem. Po dziś dzień pozostaje niezależną, rodzinną firmą z 100% udziałem kapitału polskiego.

G.C. Jak wygląda rynek transportowy po pandemii, a może wcale tego nie odczuliście?

A.N. W momencie wybuchu pandemii w pierwszej kolejności zadbaliśmy o naszych kierowców i pracowników. Zorganizowaliśmy m.in. dla każdego kierowcy pełne wyposażenie sanitarne, pojedyncze kabiny na promach. Zakupiliśmy ozonatory do ciągników, pakiet maseczek, rękawiczek i duże ilości płynu dezynfekującego. Jeśli chodzi o branże transportową ogólnie, to ruch towarowy (w przeciwieństwie do osobowego) nie podlegał zasadniczym restrykcjom związanym z COVID-19.  Niemniej jednak zaobserwowaliśmy 20-30% spadki wolumenów zamówień, które wynikały z ogólnej niepewności na rynku bądź przestojów na produkcji u naszych klientów spowodowanych pojedynczymi przypadkami zachorowań lub kwarantanny.

G.C. Polskie firmy transportowe są znane w całej Europie, mają też dobrą opinię, dlaczego? Czym sobie na to zasłużyły i chyba ciągle zasługują?

A.N. Faktycznie, Polska jest aktualnie „największym przewoźnikiem Europy”. Jest to wynik kombinacji wielu czynników, gdzie najważniejszym chyba jest znacznie korzystniejszy niż u naszych zachodnich konkurentów stosunek jakości do ceny. W bardzo atrakcyjnej stawce jesteśmy w stanie zaproponować lepszy, pełniejszy serwis – także w zakresie takich wartości dodanych jak zarządzanie projektem, minimalizacja ryzyka, komunikacja, rozwiązania informatyczne i nowsze technologie wspierające procesy logistyczne. Niestety nie wszystkim się to podoba – stąd pomimo tzw. „wspólnego rynku” europejskiego stale borykamy się z rozwiązaniami chroniącymi lokalne rynki.

G.C. Setki krajów w Europie i miliony przejechanych kilometrów przez państwa kierowców, czym się możecie państwo pochwalić? Czy są to ludzie, logistyka transportu, ciężarówki, precyzja dostaw…?

A.N. Wszystko po trochu. Punktem wyjścia oczywiście są ludzie, bo to oni tworzą firmę. W naszym przypadku udaje nam się utrzymać wyspecjalizowany w trasach skandynawskich (a proszę mi wierzyć – to mocno odmienna specyfika od zachodniej Europy) zespół kierowców i spedytorów, a niektórzy z nich pracują u nas już po 10 lat. Kumulujemy także spore doświadczenie, które w połączeniu z specjalizacją – Skandynawia – pozwala nam być ekspertem i doradcą naszych klientów, a nie tylko przewoźnikiem z punktu A do punktu B.

 

G.C. Nasza branżą jest bardzo proeksportowa. Dostarczamy okna i drzwi do praktycznie wszystkich krajów Europy i wielu innych krajów świata. W czym i jak może pomóc naszym producentom państwa firma?

A.N. Oczywiście możemy dla Was bezpiecznie i terminowo dostarczać produkty – to jasne. Naszą ambicją jest jednak pójść krok dalej zgodnie z naszym hasłem „MORE than just Logistics”. Możemy podpowiedzieć, jakie rynki sprzedaży wybrać biorąc pod uwagę kategorie produktu, jak zbudować kanały dystrybucji, gdzie szukać skandynawskich odbiorców i jakie optymalne formy rozliczeń zastosować. Możemy poradzić jak kreować wizerunek firmy w oczach klienta skandynawskiego i na jakie aspekty społeczne, gospodarcze, prawne planując ekspansję na tych rynkach zwrócić uwagę. Gdzie są szanse biznesowe i jakie występują zagrożenia oraz jak się przed nimi zabezpieczyć. Krótko mówiąc jesteśmy gotowi budować wspólnie z Państwem Wasze przewagi konkurencyjne na rynkach skandynawskich w taki sposób, abyśmy stali się dla Państwa jako firma transportowa nie kosztem tylko inwestycją.  

 

G.C. Rynek skandynawski w kontekście transportu jest i blisko, i daleko, transport lądowy, morski i znowu lądowy – nie jest tanio, czym może się mylę i państwa firma jest konkurencyjna?

A.N. Wbrew pozorom Skandynawia jest bardzo blisko. Rozwijana od lat 90-tych sieć połączeń promowych, która wpisuje się w europejskie korytarze transportowe jako tzw. „autostrady morskie” powoduje, że Szwecja czy Norwegia to aktualnie nasz bezpośredni sąsiad. Dostawy towarów są możliwe już w 2 dni do Skandynawii, a nasza firma realizuje je przez cały rok – także w bardzo odległe zakątki Szwecji czy Norwegii zimą. Dbając o optymalizację cen konsolidujemy wysyłki i wprowadzamy wiele możliwości rabatowych związanych z wolumenem lub wydłużonym czasem dostawy. Oczywiście koszt transportu do Skandynawii jest wyższy niż np. do Niemiec, jednocześnie wyższe marże na sprzedaży produktów i wciąż mniejsze nasycenie rynku powoduje, że jest to atrakcyjny kierunek dla polskiego eksportu z dalszą, rosnąca perspektywą.

G.C. Wkrótce praca kierowców będzie jeszcze cięższa, trudniejsza i droższa, wchodzą nowe regulacje unijne, poradzicie sobie z tym, czy czekają nas spore podwyżki transportu za granicę?

A.N. To prawda, stopniowe wchodzenie w życie uchwalonego przez Parlament Europejski tzw. „pakietu mobilności” zmieni strukturę kosztów niezależnych od nas i należy się liczyć z korektami cen. To co możemy zrobić to rozłożyć proces w czasie i zaplanować z wyprzedzeniem tak, aby w całym łańcuchu dostaw z uwzględnieniem wszystkich partnerów wdrożyć zmiany. Nikt nie chce z swojej marży pokrywać rosnących kosztów prowadzenia określonej działalności – rozumiemy to i szanujemy dlatego będziemy w pełni współpracować przy adaptacji tej regulacji rynkowej, która nie może się skończyć inaczej jak po prostu wzrostem cen towarów na półce – dla klienta finalnego.

 

G.C. Jakie są obecnie trendy i jak wygląda oferta firmy Scandinavian w kontekście transportów łączonych i nietypowych gabarytów, dużych formatek, etc.?

A.N. Jednym z kluczowych segmentów naszej oferty jest obsługa logistyczna producentów prefabrykatów betonowych. Przypomnijmy: sama tylko Szwecja ma niedobór 300tys mieszkań rocznie, a takie zapotrzebowanie otwiera wielki rynek dla całej europejskiej branży budowlanej.  Prefabrykacja struktur betonowych to wiodący aktualnie typ budownictwa, który wymagał wykształcenia przez naszą firmę dedykowanego modelu logistycznego. Opiera się on na powiązaniu procesowym między producentem, firma logistyczna i odbiorcami (budowami) w oparciu o przepływ dużego wolumenu betonowych ścian, słupów – wszystkie dostawy w trybie just-in-time (wg sekwencji budowania poszczególnych pięter). Aby zachować precyzje i jednocześnie optymalną strukturę kosztów transporty takie są głównie realizowane poprzez system nadawania promem do Szwecji samych naczep z towarem – rozwożonych ciągnikami na budowy „po drugiej stronie” Bałtyku.

G.C. Czy współpracujecie już państwo z kimś w naszej branży? Jeżeli tak to jakie jest państwa doświadczenie w tej materii? Może warto coś podpowiedzieć naszym eksporterom?

A.N. Branża stolarki otworowej jest szeroko reprezentowana w portfelu naszych klientów. Wielu z nich wyspecjalizowało się w skandynawskim rynku, jednak nie brakuje również pojawiających się co roku nowych. Z całą pewnością można powiedzieć, że północ w przypadku naszego eksportu z roku na rok staje się coraz bardziej atrakcyjna. Zestawiając powyższe z ilością realizowanych inwestycji możemy zaryzykować stwierdzenie, że dla wielu polskich firm z branży stolarki powinien być to interesujący kierunek.

G.C. Lżejszy temat, czyli wakacje. Wszyscy mkną nad morze, a co robią gdańszczanie (firma jest z Gdańska) w tym czasie. Może w góry, a może do Skandynawii?

A.N. A gdańszczanie mkną w góry J Skandynawia, morze, promy kojarzy nam się zawodowo, zatem w wakacje preferujemy kierunki południowe.

G.C. Czekamy na państwa podczas V Forum Stolarki, w dn. 26-27 sierpnia w Mszczonowie k/Warszawy. Będzie można spotkać tam wielu decydentów i być może zainteresowanych współpracą z państwem. Czy możemy na państwa liczyć?

A.N. Tak, planujemy obecność i cieszymy się z możliwości spotkania z firmami z Państwa branży i podzielnia się naszą wiedzą transportową. Liczymy także, że sami się nauczymy i dowiemy więcej o branży stolarki otworowej, aby jeszcze lepiej dedykować naszą ofertę dla Państwa firm.

Grzegorz Cendrowski. I już na koniec…dosłownie w jednym zdaniu, firma Scandinavian Express Poland Sp. z o.o to…..

Arkadiusz Narwojsz: WIĘCEJ niż tylko logistyka!

 

Więcej o firmie na stronie: www.scandinavian.com.pl


P.S. Czy wybierasz się na V Forum Stolarki VIP? Oto szczegóły: https://www.vipstolarka.pl/konferencje/7-powodow-ktore-przekonaja-cie-do-udzialu-w-v-forum-stolarki-vip,942

Przeczytaj także

Nowe szkło do okien i fasad made in Pilkington

Marka Pilkington wprowadza na rynek nowy, innowacyjny produkt: Pilkington Activ Suncool™ Pro T. Jego specjalna powłoka pozwala na samoczyszczenie się szkła, a także redukcję przepuszczalności promieni słonecznych. Nowy produkt charakteryzuje się również dużą wytrzymałością mechaniczną, którą zapewnia hartowanie. Linię Pilkington...

Działania Roto Okucia Budowlane wyróżnione w raporcie FOB

Dwa projekty realizowane przez Roto Okucia Budowlane wyróżniono w najnowszym raporcie „Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre Praktyki 2018”. Kampania na rzecz bezpieczeństwa oraz działania wspierające rozwój zawodowy młodzieży zostały uznane za wzorcowe przykłady działań społecznie odpowiedzialnych. Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB)...

Nasi partnerzy