Branżowy portal stolarki budowlanej
nowości – inspiracje - prawo - edukacja

Nie tylko dobre trawy z Iławy, okna też - wywiad!

2020-05-27 | Autor: Stolarkavip
Źródło: Stolarkavip

Wywiad z prokurentem firmy Amex-Bączek, panem Karolem Bączkiem przeprowadza Grzegorz Cendrowski ze Stolarka VIP.

Grzegorz Cendrowski. W ostatnim czasie wiele się u was zmieniło. Inwestycje, zmiana wizerunkowa, co jeszcze?

Karol Bączek (na zdjęciu obok). U nas sytuacja zmienia się dynamicznie już od kilku lat. Szczególnej dynamiki nabrała w roku 2015, kiedy zdecydowaliśmy się pozyskać dofinansowanie unijne na budowę nowej hali produkcyjnej. Po wielu miesiącach prac badawczo-rozwojowych udało się i dziś cieszymy się z nowego obiektu o powierzchni 3200 metrów kwadratowych, z dwiema nowoczesnymi liniami technologicznymi do produkcji okien i drzwi z PVC .

W tym samym czasie otworzyliśmy również nowy Salon Firmowy w Iławie, zbudowaliśmy magazyn pod surowiec do produkcji oraz przenieśliśmy z Iławy do naszej głównej siedziby w Falknowie produkcję konstrukcji aluminiowych. W połowie 2017 roku przekształciliśmy się ze spółki jawnej w spółkę komandytową sp. z o. o. i była to doskonała okazja do przeprowadzenia rebrandingu firmy. Zaprojektowaliśmy więc nowe logo Amex-Bączek w odcieniach szarości, wprowadziliśmy własne nazewnictwo produktów PVC i odświeżyliśmy ofertę.

Ostatnie nasze przedsięwzięcia to zakończenie budowy i otwarcie nowego biurowca dla administracji, z kolei już w czerwcu, po wielu miesiącach testów, ruszamy z „teksturyzacją” okien PVC. To nowatorska i opatentowana technologia pokrywania profili z każdej strony specjalną powłoką, wizualnie i w dotyku przypominającą drewno. Jesteśmy na końcowym etapie wprowadzania na rynek polski produktów TEXTURE® by Amex-Bączek.

G.C. Nowe hale, nowe biuro, nowe magazyny – to były duże inwestycje? Jak duże?

K.B. Dla nas bardzo duże, ale i bardzo ważne. Jesteśmy rodzinnym przedsiębiorstwem średniej wielkości, więc inwestycja rzędu 9 mln zł w przypadku wspomnianej nowej hali produkcyjnej, to dla nas rewolucja i krok milowy. Trzeba również podkreślić, że większość opisanych przedsięwzięć realizowana była równolegle. Nie mniej wiemy, że były to inwestycje potrzebne i będą miały rzeczywiste przełożenie na pozycję w firmy w branży.

G.C. Amex-Bączek to prekursor wielu rozwiązań, między innymi lakierowanych profili i nie tylko. Z czego jesteście znani, a co jeszcze przed wami?

K.B. Na wstępie muszę sprostować, że my nie lakierujemy profili, choć potocznie tak właśnie mówi się o naszej nowatorskiej technologii TEXTURE® by Amex-Bączek. W rzeczywistości „teksturyzacja" okien polega na nakładaniu na profil specjalnych warstw struktury opracowanej na bazie wody. Nasze tekstury są ekologiczne, gdyż technologia nie wykorzystuje rozpuszczalników, zanieczyszczających proszków czy agresywnych klejów.

TEXTURE® jest jednym z naszych obecnych priorytetów, ale nie jedynym. Aktualnie przygotowujemy się do pozyskania kolejnej dotacji unijnej, tym razem na rozbudowę i unowocześnienie hali produkcyjnej aluminium. A skoro jesteśmy już przy tym dziale, to warto wspomnieć, że już niebawem w naszej ofercie pojawią się drzwi ewakuacyjne.

G.C. Koronawirus czyli pandemia dała się sporo we znaki producentom, dystrybutorom – jak sobie firma radziła i jak sobie poradziła w tym trudnym czasie?

K.B. Dzięki temu, że nasza działalność nie opiera się wyłącznie na eksporcie, nie odczuliśmy drastycznego spadku portfela zamówień. Utracone zamówienia rekompensowaliśmy sprzedażą krajową, dzięki temu mogliśmy w miarę normalnie funkcjonować.

G.C. Rozwój firmy w ostatnim czasie jest proporcjonalny do poczynionych inwestycji, co jeszcze firma planuje w najbliższym czasie i czy stawia bardziej na sprzedaż krajową czy na eksport?

K.B. O najważniejszych planach na przyszłość już wspomniałem: pozyskanie dofinansowania unijnego na rozbudowę hali aluminium oraz wprowadzenie na polski rynek technologii TEXTURE®.

Co do sprzedaży, to równie ważny jest dla nas rynek krajowy, jak i eksportowy. Sytuacja z obecnym kryzysem epidemicznym tylko utwierdziła nas w przekonaniu, że jest to dobra droga. Nasz portfel odbiorców będzie budowany tak, aby firma miała możliwie bezpieczne warunki funkcjonowania. Jesteśmy przekonani, że równoległa dywersyfikacja asortymentowa oraz rynkowa zapewni nam stabilność działania.

W kraju z jednej strony stawiamy na pozyskiwanie partnerów handlowych, zaś z drugiej staramy się pozyskiwać nowe inwestycje rozszerzając sieć współpracy z deweloperami. Klienta indywidualnego obsługujemy w naszym salonie w Iławie i za pośrednictwem sieci partnerów handlowych. Z kolei za granicą współpracujemy wyłącznie z dystrybutorami okien i drzwi.

G.C. Iława słynie z trawy, ale także z okien PVC, aluminiowych, drzwi i czego jeszcze, czyli co macie w swojej ofercie? Czy poszukujecie nowych partnerów handlowych, dobrych punktów sprzedaży?

K.B. Myślę, że najważniejszą wizytówką samej Iławy jest najdłuższe jezioro w Polsce – Jeziorak, przyciągające każdego roku tysiące turystów. Z kolei wizytówką Amex-Bączek jest szeroka oferta PVC i ALU oraz wysoka jakość produktów. Oprócz produkcji okien i drzwi oferujemy także szereg innych konstrukcji, jak ogrody zimowe, przesuwne systemy tarasowe, stolarka przeciwpożarowa czy drzwi dymoszczelne oraz systemy napowietrzania i oddymiania. Nasze produkty ALU certyfikowane są w Instytucie Techniki Budowanej w Warszawie, a badane w Laboratorium Techniki Budowlanej w Dąbrowie Górniczej.

G.C. Czy nadchodzące miesiące skonsolidują branżę, a najlepsi wyjdą obronną ręką i wzmocnieni? Co Państwo na ten temat sądzicie?

K.B. Uważam, że prawdziwy kryzys nadejdzie w drugiej połowie roku i to dopiero on zweryfikuje, kto z branży przygotował się i wyjdzie z tego obronną ręką. Inwestor, który przed pandemią dostał pieniądze z banku i rozpoczął budowę, najpewniej ją zakończy. Z kolei ten, kto do tej pory nie odważył się na inwestycję, najprawdopodobniej teraz też się na nią nie zdecyduje. Solidnie przygotowujemy się i działamy…

G.C. Na czym polega wasz sukces i czy fakt rozwoju miasta Iława i całego regionu, w którym jesteście mocni także pomógł w rozwoju firmy, czy ten trend się utrzyma?

K.B. W naszym regionie jesteśmy liderem z kilku powodów. Działając ponad 20 lat na rynku zdążyliśmy wyrobić sobie renomę, a jako firma rodzinna odpowiedzialna społecznie i angażująca się w życie lokalnej społeczności, mamy zaufanie klientów.

Żyjemy też w regionie zdominowanym przez branżę meblarską, co wpływa pozytywnie na naszą działalność. Wielkie zakłady pracy potrzebują pracowników, którzy często przeprowadzają się i osiedlają w naszej okolicy. A co za tym idzie też budują, więc i potrzebują okien i drzwi.

G.C. Jakie są zauważalne trendy w budownictwie i stolarce okiennej, czy aluminium będzie rosnąć, a drewno maleć?

K.B. Dziś dominują duże przeszklenia, bo ludzie chcą mieć w domu jak najwięcej dziennego światła. Dlatego wszelkiego rodzaju systemy tarasowe dobrze się sprzedają. Klient coraz częściej kupuje stolarkę w kolorze antracytowym albo drewnopodobnym. 5-7 lat temu ogród zimowy czy aluminiowa fasada w prywatnym domu była swego rodzaju udziwnieniem, a dziś jest to zupełnie normalne i coraz częściej stosowane rozwiązanie. Podobnie jest też w przypadku okien narożnych z szybami stepowanymi, czyli łączonymi w narożu bez potrzeby stosowania słupków.

G.C. Gdyby miał pan określić jednym zdaniem to firma Amex-Bączek to...

Karol Bączek. Rodzinna firma z tradycjami oraz 20-letnim doświadczeniem, działająca społecznie odpowiedzialnie i produkująca okna najwyższej jakości, dla której największą wartość stanowią ludzie ją tworzący.

Dziękujemy za rozmowę.


Przeczytaj także

Interaktywne lustro MirroView

Najnowsze trendy projektowania i urządzania wnętrz stawiają na minimalizm, przestrzeń i nowoczesność. Ta ostatnia pociąga za sobą poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań łączących w sobie ciekawy design z walorami praktycznymi, poprawiającymi jakość naszego życia. Pilkington MirroView™ – to propozycja dla poszukiwaczy nowinek technicznych i miłośników...

Yawal zaczyna współpracę z firmą Stolbud

Yawal S.A. rozpoczyna współpracę z firmą Stolbud Sp. z o.o. Stolbud to jedna z najbardziej znanych marek stolarki okiennej w Polsce. Funkcjonuje długie lata, przez ten okres zdobyła doświadczenie, dzięki któremu może realizować nawet te najbardziej nietypowe zlecenia. W ofercie...

Nasi partnerzy