Menu
Brexit nie zamknął drzwi dla polskich okien
Wielka Brytania jest wiodącym partnerem gospodarczym Polski. Co roku trafia tam ok. 5% naszego eksportu. Jest to także jeden z ważnych rynków zbytu polskich okien i drzwi, a Brexit – i idące za nim wyzwania biznesowe – tego nie zmienił. Powód? Kluczowe jest odpowiednie wsparcie logistyczne, m.in. w obsłudze celnej. Jak wygląda efektywny, pobrexitowy łańcuch dostaw do Zjednoczonego Królestwa?
Pozycja polskich producentów okien i drzwi na rynku brytyjskim nieustannie rośnie. Przykładowo, wartość sprzedanych drewnianych okien i ram do okien na przestrzeni lat 2004-2022 zwiększyła się o ponad 500% . Jaki jest powód tego sukcesu? Lokalni konsumenci cenią polskie produkty przede wszystkim za ich jakość, a także konkurencyjność cenową w porównaniu do krajowych wyrobów.
Po opuszczeniu Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię, w rozwoju na tym rynku na znaczeniu zyskało kompleksowe wsparcie logistyczne. Począwszy od doboru odpowiednich rozwiązań transportowych – drogowych czy intermodalnych, zabezpieczenia towaru, przez obsługę celną, aż po efektywną dostawę towaru na miejsce docelowe. Brexit zweryfikował wielu graczy z branży TSL, którzy wycofali się z obsługi tego rynku tłumaczy Jarosław Kolasiewicz, FTL Product Director – CEE, Rohlig SUUS Logistics.
Konsekwencje opuszczenia jednolitego rynku UE
Brexit w początkowej fazie utrudnił efektywność wymiany handlowej na kierunku UE–Wielka Brytania. Eksporterzy muszą teraz spełniać dodatkowe wymagania, takie jak deklaracje celne czy konieczność udokumentowania pochodzenia towarów – mówi Dagmara Barwa, Deputy Customs Product Director w Rohlig SUUS Logistics. – Oczywiście, istnieją pewne ułatwienia, które określa umowa pomiędzy UE a UK. W przypadku niektórych towarów wysokość taryfy celnej jest niższa lub nawet zerowa. Wymaga to spełnienia pewnych warunków, takich jak deklaracja na fakturze dotycząca pochodzenia towaru, jeśli jego wartość nie przekracza 6 tys. EUR. W pozostałych przypadkach, aby móc zastosować preferencje na cle, istnieje obowiązek rejestracji w systemie REX – dodaje.
Wyzwaniem w obszarze regulacyjnym pozostaje także ciągła zmienność przepisów. Mimo iż od referendum brexitowego minęło już ponad 8 lat, brytyjscy regulatorzy cały czas dostosowują prawo do nowej rzeczywistości, co wpływa również na kwestie logistyczne. Dlatego SUUS współpracuje zarówno z lokalnymi podmiotami w obszarze celnym, jak i transportowym, które mają doświadczenie na tym rynku i znają jego realia.
Ruchliwe lub ciasne brytyjskie ulice
Polski sektor produkcji okien i drzwi odgrywa istotną rolę w zaopatrzeniu brytyjskiego rynku budowlanego, zwłaszcza w segmencie nowobudowanych oraz modernizowanych obiektów mieszkalnych i komercyjnych. Oprócz tego towary z Polski są często wybierane w zakresie renowacji starszych budynków, gdzie szczególnie cenione są produkty energooszczędne, spełniające brytyjskie standardy dotyczące izolacji termicznej i akustycznej.
Efektywna dostawa okien czy drzwi na place budowy jest często kluczowa dla terminowości danej inwestycji. Dlatego wyzwaniem są przewozy do centrów miast, a także do różnego rodzaju kampusów biznesowych, gdzie powstają nowe biurowce. Te miejsca otoczone są często ruchliwymi ulicami, dlatego dostawa tam może odbyć się np. wcześnie rano, tak aby nie utrudniać codziennego funkcjonowania – tłumaczy Jarosław Kolasiewicz. – Z drugiej strony Wielka Brytania charakteryzuje się wieloma ciasnymi, kamienistymi ulicami, które oplatają stare budownictwo. Dostarczenie towaru w takie miejsca, często wiąże się z koniecznością użycia mniejszych pojazdów. Dlatego do efektywnego przewozu gabarytowych towarów, takich jak okna czy drzwi, niezbędne jest m.in. doświadczenie operatora logistycznego, który posiadając wiedzę na temat danego rynku oraz znając lokalne przepisy, będzie mógł zaproponować najbardziej optymalne rozwiązanie, a tym samym pozwoli to uniknąć ewentualnych komplikacji – dodaje.
Drogowo i intermodalnie
Towary na kierunku Polska-Wielka Brytania głównie transportowane są drogowo. Przeprawa z kontynentu na wyspy odbywa się dwutorowo – przez tunel pod Kanałem La Manche lub za pośrednictwem promów z portów we Francji lub Holandii. SUUS zapewnia do Wielkiej Brytanii zarówno przewozy całopojazdowe, jak i stałą linię drobnicową, które obsługują dedykowane do tego rynku zespoły operacyjne.
Transport drogowy to nie jedyna opcja eksportu towarów do Wielkiej Brytanii. Coraz większym zainteresowaniem cieszy się fracht intermodalny, w którym na najdłuższym odcinku w przewozach paneuropejskich wykorzystywana jest kolej. Eksporterzy decydują się na ten serwis z wielu powodów. Przede wszystkim pozwala on na ograniczenie śladu węglowego w łańcuchu dostaw. Intermodal to także możliwość efektywnego przewozu różnych gabarytów i dużych wolumenów jednocześnie, co jest istotne z perspektywy producentów okien i drzwi. Z kolei jedna jednostka ładunkowa – kontener czy naczepa intermodalna – wykorzystywana na całej trasie przewozu eliminuje koszty przeładunku i zmniejsza ryzyko uszkodzenia towaru.
W przypadku serwisu intermodalnego bramą do UK najczęściej jest Polska Zachodnia. Z terminali zlokalizowanych np. w okolicach Poznania towar przewożony jest kolejowo do portów w Holandii, gdzie trafia na statek, który płynie do Hull, Tilbury czy Harwich w Anglii. Drugą opcją intermodalną jest przewóz wykorzystujący na dłuższym odcinku serwis morski – poprzez porty w Gdańsku czy Gdyni.
Więcej informacji na temat oferty firmy Suus Logistic na stronie: www.suus.com