Branżowy portal stolarki budowlanej
nowości – inspiracje - prawo - edukacja

Jak wejść z drzwiami i oknami na rynek USA?

2024-09-10 | Autor: AK
Źródło: SUUS Loigistic

Polska jest światowym liderem w eksporcie stolarki otworowej. W 2022 roku krajowi producenci okien i drzwi odpowiadali za niemal 20% globalnego eksportu, wyprzedzając tak dużych graczy jak Chiny czy Brazylia. Jednym z rynków, na którym polskie firmy dynamicznie się rozwijają, są Stany Zjednoczone. Niewątpliwie kluczem do efektywnej ekspansji jest odpowiednie wsparcie logistyczne. Dlaczego?

Opowiada o tym ekspert Rohlig SUUS Logistics – Piotr Ochman, dyrektor krakowskiego oddziału firmy, specjalizującego się w obsłudze eksportów do USA. Największy polski operator jest jednym z liderów rynkowych w obsłudze logistycznej tego kierunku.

Polscy producenci są One Step Ahead przed amerykańskimi i chińskimi

Stany Zjednoczone to rynek, na którym sprzedaż polskiej stolarki otworowej rozwija się bardzo dynamicznie. W ciągu ostatnich 10 lat odnotowano ponad dziesięciokrotny wzrost eksportu okien do USA. Skąd taki sukces? Głównym powodem jest wysoka jakość polskich produktów, doceniana przez klientów zza Atlantyku, której nie dorównują wyroby lokalnych firm ani chińskich producentów. Dodatkowo, coraz więcej stanów w USA wprowadza przepisy dotyczące energooszczędności okien, podobne do tych, które od lat obowiązują w Europie. To daje firmom m.in. z Polski znaczną przewagę konkurencyjną. Ponadto, mniejszym, bardziej elastycznym producentom ze Starego Kontynentu jest dużo łatwiej dostosować się do nowych wymagań, niż przestawić produkcję w wielkich amerykańskich fabrykach.

 Polskie okna na budowie na Manhattanie 

Wchodząc na nowe rynki, przedsiębiorcy napotykają wiele barier. Wyzwaniem są lokalne przepisy, zwyczaje biznesowe czy relacje. Nie inaczej jest w przypadku ekspansji do Stanów Zjednoczonych. Dlatego tak istotne jest wsparcie partnerów biznesowych, którzy znają lokalne realia.

Znaczna część eksportowanych okien z Polski dostarczana jest na place budowy. Przy realizacji takich projektów kluczowe są doświadczenie oraz odpowiednie relacje z firmami transportowymi i odbiorcami towarów. Dlaczego? W SUUSie obsługujemy wiele przewozów na budowy w centrach wielkich amerykańskich miast, np. organizowaliśmy dostawy na nowojorski Manhattan. Transport w takie miejsce bardzo często wiąże się z koniecznością wyłączenia kilku pasów lub całej ruchliwej ulicy, do czego potrzebne są formalne zezwolenia. Dlatego zazwyczaj jest ona realizowana w nocy lub nad ranem, aby w jak najmniejszym stopniu utrudnić codzienne funkcjonowanie miasta. Bez ścisłej współpracy z firmą transportową i odbiorcą byłoby to niemożliwe – mówi Piotr Ochman.

Co więcej, amerykański sektor transportowy, podobnie jak europejski, mierzy się z brakami wśród kierowców ciężarówek, czyli tzw. truckerów. Jest to kolejne wyzwanie, które wymaga znajomości rynku oraz silnych relacji z podmiotami operującymi na danym rynku. Rohlig SUUS Logistics, realizując projekty logistyczne w USA, współpracuje zarówno z lokalnymi graczami, specjalizującymi się w obsłudze polskich eksporterów, jak i z oddziałami globalnej sieci Röhlig Logistics, którzy znają rynkowe realia i podchodzą elastycznie do każdego projektu.

Kompleksowe wsparcie

Eksporterzy cenią sobie kompleksową obsługę łańcucha dostaw – podkreśla ekspert SUUSa. – Odbiór z fabryki w Polsce, magazynowanie, odpowiednie pakowanie i zabezpieczenie tych często delikatnych towarów, dowóz do portów europejskich – w Polsce, Niemczech czy Beneluksie oraz transport morski. Następnie odbiór na terminalu w USA i przewóz na miejsce docelowe. A do tego ubezpieczenie cargo i bardzo ważna obsługa celna, która odbywa się zarówno w kraju Unii Europejskiej, z którego towar jest eksportowany, jak i w kraju, do którego jest dostarczany. Wsparcie jednego operatora logistycznego na tych wszystkich etapach skraca czas i ogranicza koszty procesu – dodaje.

To właśnie wspomniany serwis morski – z racji gabarytów oraz wagi okien i drzwi – jest główną opcją transportową do Stanów Zjednoczonych. Średni czas dostawy kontenera z Polski do portu na Wschodnim Wybrzeżu USA wynosi 17-20 dni. Alternatywą – szybszą, lecz jednocześnie droższą – jest przewóz samolotem, który zazwyczaj wykorzystywany jest jako uzupełnienie opcji morskiej do przewozu szyb czy akcesoriów (np. klamek).

Co ciekawe, nie wszystkie okna i drzwi eksportowane z Polski do USA są bezpośrednio przeznaczone na sprzedaż. Bardzo popularną i skuteczną formą promocji swoich towarów na rynku amerykańskim jest udział w lokalnych targach branżowych. W tym przypadku sam proces transportu nie ulga zmianie, jednak można skorzystać z innej, szybszej odprawy celnej – karnetu ATA – mówi Piotr Ochman.

Karnet ATA to międzynarodowy dokument celny, który upraszcza i przyspiesza czasową odprawę celną towarów, w tym przeznaczonych na wystawy. Korzystając z niego, eksporterzy unikają konieczności wypełniania licznych dokumentów celnych oraz składania depozytów przy przekraczaniu granic.

Okno na północ Ameryki

Logistyka to papierek lakmusowy gospodarki. Branża ta doskonale odzwierciedla trendy i zjawiska rynkowe, w tym także geograficzne rozmieszczenie polskich produktów w USA.

Znaczną część polskiej stolarki transportujemy do północnych stanów, takich jak Nowy Jork, Pensylwania, Minnesota czy Ohio. Wpływa na to kilka czynników. Są to regiony o wysokim stopniu urbanizacji, gdzie buduje się i remontuje więcej niż w innych częściach kraju. Ważną kwestią jest także chłodniejszy klimat, który zwiększa zapotrzebowanie na energooszczędne okna w okresie zimowym. Dodatkowo, te stany zamieszkują zamożniejsi ludzie, którzy bardziej cenią jakość polskich produktów niż niższą cenę np. wyrobów azjatyckich. Myślę, że również fakt, iż w tym regionie mieszka więcej Polonii, nie jest bez znaczenia – tłumaczy ekspert.

Podczas Forum Stolarki w Ołtarzewie, które odbędzie się w dniach 19-20 września 2024r, będziemy gościć Pana Piotr Ochman, który poruszy temat dostawy okien i drzwi do USA. Czy już sie zgłosiłeś? Jeśli nie, zadzwoń tel.5315 561 202 lub napisz forum@stolarkavip.pl

Więcej informacji: www.suus.com

 

Przeczytaj także

REHAU Polska wydaje 100 000 pln na walkę z koronawirusem

Przejście pracowników na pracę zdalną, przeniesie szkoleń z tradycyjnej formy spotkań na webinaria online czy przełożenie eventów na drugą połowę roku – to jedne z podstawowych działań podjętych na początku marca przez spółkę REHAU. Jednak najważniejszym i natychmiastowym zadaniem było...

Jak skutecznie weryfikować kontrahentów z branży TSL?

W branży TSL współpraca z nowymi kontrahentami to codzienność. Przewoźnicy nieustannie poszukują nowych zleceń, a spedycje – podwykonawców gotowych je realizować. Kluczem do współpracy jest zaufanie, a jego warunkiem weryfikacja kontrahenta. Skutecznemu sprawdzaniu partnerów z branży TSL poświęcony jest nowy...

Nasi partnerzy