Menu
Jak dzięki logistyce zobaczyć Skandynawię przed polskie okna
Jakość, konkurencyjna cena czy dostosowanie do rygorystycznych norm oraz trendów, takich jak zrównoważone budownictwo. To powody, dla których polskie okna i drzwi są coraz bardziej cenione w Skandynawii. Jednak aby producenci znad Wisły mogli w pełni wykorzystać potencjał tego rynku, kluczowe jest odpowiednie wsparcie logistyczne.
Wymiana handlowa między Polską a krajami skandynawskimi – takimi jak Szwecja, Dania, Norwegia i Finlandia, w ostatnich latach dynamicznie się rozwija. Według raportu Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej, w 2023 roku łączna wartość wymiany towarów i usług między Polską a Skandynawią wyniosła 56,4 mld euro, co plasuje te kraje na drugim miejscu po Niemczech (206 mld euro). W latach 1999-2022 eksport do Szwecji i Norwegii wzrósł 14-krotnie, do Finlandii 12-krotnie, a do Danii 10-krotnie.
Skandynawia to bardzo perspektywiczny rynek dla polskich producentów okien i drzwi. Krajowe wyroby cenione są tam za wysoką jakość oraz konkurencyjną cenę. Spełniają także liczne rygorystyczne wymogi dotyczące bezpieczeństwa, a także energetyczne, co ma duże znaczenie w kontekście mroźnych zim w tym regionie. Dużym atutem z perspektywy tego rynku jest również bliskość geograficzna względem Polski. Ponadto popyt na nowe okna i drzwi napędzany jest przez sektor budownictwa mieszkaniowego i komercyjnego. Dotyczy to wznoszenia nowych obiektów, jak również modernizacji starszych. Silnym trendem, w który wpisują się polskie produkty w skandynawskim budownictwie, jest zrównoważony rozwój. Dlatego inwestorzy oraz docelowi użytkownicy poszukują często m.in. energooszczędnych towarów. Chętnie sięgają także po naturalne, drewniane wyroby.
– Polskie okna i drzwi mają duży potencjał, aby zwiększać swój udział w skandynawskim rynku, a jedną z kluczowych przewag konkurencyjnych producentów jest odpowiednie wsparcie logistyczne – mówi Jarosław Barańczuk, Business Development Manager, odpowiedzialny w Rohlig SUUS Logistics za rozwój kierunku skandynawskiego. – Okna i drzwi to z jednej strony delikatne, a z drugiej ponadgabarytowe towary, dlatego wymagają odpowiedniego zabezpieczenia w transporcie. Natomiast w przypadku dostaw tych towarów na budowę efektywność operacji ma kluczowe znaczenie dla terminowości całej inwestycji. Z kolei transport na plac budowy w trudno dostępnych miejscach, jak np. w centrum Sztokholmu czy Oslo, wymaga odpowiednich relacji z odbiorcą. Kompleksowy partner, znający specyfikę branży i rynku, jest niezbędny w ekspansji biznesowej – dodaje.
Jak przewozić do Skandynawii?
Głównym środkiem transportu okien i drzwi do Skandynawii jest transport drogowy. Rohlig SUUS Logistics zapewnia na tym kierunku zarówno przewóz całopojazdowy, jak i regularne linie drobnicowe we współpracy z lokalnymi partnerami. Na kierunkach do Szwecji, Norwegii i Danii operator zapewnia połączenia ze swojego centrum logistycznego w Szczecinie, natomiast do Finlandii m.in. z oddziału w Białymstoku.
– Czym charakteryzuje się transport drogowy do Skandynawii? W przypadku Szwecji i Norwegii kluczowym elementem łańcucha dostaw są promy osobowo-towarowe, z portów w Świnoujściu, a także w Gdyni i Gdańsku. Kluczowe dla spedycji w tym obszarze jest sprawne zabukowanie miejsca dla ciężarówki – tłumaczy ekspert SUUSa. – Natomiast do Danii transport odbywa się przez Niemcy, a do Finlandii najczęściej przez kraje bałtyckie. To najbardziej efektywne czasowo i kosztowo trasy – uzupełnia. Ponadto cechą charakterystyczną rynku skandynawskiego jest to, że dostawy drogowe w porze zimowej do północnych części tych krajów wymagają odpowiedniego przygotowania, które zapewni bezpieczeństwo i efektywność przewozu. Ze względu na trudne warunki atmosferyczne – niskie temperatury, lód i śnieg na drogach – auta ciężarowe powinny być wyposażone m.in. w odpowiednie opony czy łańcuchy na koła.
Innym rozwiązaniem transportowym, które w całej Europie zyskuje na popularności, jest serwis intermodalny. Polega on na przewozie w całym łańcuchu dostaw jednej jednostki ładunkowej, np. kontenera intermodalnego, wykorzystując różne gałęzie transportu – drogowy, kolejowy i morski. Jedną z największych zalet tego rozwiązania jest redukcja CO2 poprzez wykorzystanie kolei na najdłuższych odcinkach lądowych – w dowozie do portu i odwozie w głąb kraju, a samochodów ciężarowych tylko na pierwszej i ostatniej mili. Ze względu na duże znaczenie zrównoważonego rozwoju oraz dobrze rozwiniętą infrastrukturę kolejową w Skandynawii, jest to efektywne rozwiązanie na tym kierunku.
Norwegia w Skandynawii, ale poza UE
Niewątpliwie na tle innych krajów skandynawskich w obszarze wymiany handlowej wyróżnia się Norwegia, która nie należy do Unii Europejskiej. Jakie to niesie konsekwencje? Towary eksportowane z Polski do tego kraju muszą przejść procedury celne. Na mocy umowy między UE a Norwegią, w niektórych przypadkach można zastosować obniżone lub zerowe stawki taryfy celnej, pod warunkiem spełnienia określonych wymagań, takich jak deklaracja pochodzenia na fakturze (dla towarów o wartości nieprzekraczającej 6 tys. EUR). W przypadku wyższych wartości konieczne jest świadectwo przewozowe EUR 1 lub posiadanie statusu upoważnionego eksportera.
Więcej informacji na temat firmy i oferty firmy znajdą Państwo na stronie: www.suus.com