Menu
33 Konwent Stolarki na Zamku w Gniewie za nami
To były naprawdę nadzwyczajne dwa dni! Wartościowe prelekcje, wyjątkowi goście specjalni, przedstawiciele najlepszych firm branży stolarki. Sukces przedsięwzięcia zwieńczyła rekordowa frekwencja – aż 170 osób z ponad 90 firm. 33 Konwent Stolarki VIP odbył się w dniach 23-24 lutego 2023 r. na Zamku w Gniewie, dawniej potężnej, gotyckiej twierdzy rycerzy – mnichów, siedziby królów, hetmanów oraz starostów.
Konwent Stolarki to doroczna konferencja organizowana przez Stolarka VIP i jedno z najbardziej znaczących wydarzeń w branży stolarki, poświęcone innowacjom. Gromadzi ona praktyków, menedżerów, ekspertów i wizjonerów, którzy dyskutowali o perspektywach oraz zmianach, jakie dotknęły branżę w ostatnich miesiącach. W czasie sesji dyskusyjnych, wykładów i warsztatów uczestnicy dzielili się praktyczną wiedzą na temat tego, jak działać bardziej efektywnie i budować konkurencyjność.
Uczestników przywitał Grzegorz Cendrowski, prezes Stolarka VIP. Spotkanie rozpoczęło się od prelekcji kilkunastu ekspertów branżowych. W swoich przemowach poruszali oni zagadnienia związane z montażem, systemami rolet, okuciami, szybami, a także e-commers. Na szczególną uwagę zasługuje m.in. wystąpienie Marcina Szewczuka z firmy Aluplast, który przedstawił nowe spojrzenie na stolarkę energooszczędną, w oparciu o aktualne trendy PVC. Opowiedział też o europejskich systemach PVC i tamtejszych wymaganiach rynku. Ogromnym zainteresowaniem cieszyła się też prezentacja dotycząca systemów roletowych wygłoszona przez Zbigniewa Dyrkę, reprezentującego firmę Exte. Bardzo ciekawe zagadnienie poruszył Grzegorz Bułat z firmy Maco podczas swojej prezentacji zatytułowanej „Rewolucja czy ewolucja? – jak podejść do wprowadzania innowacji w branży stolarki”.
W dalszej części konferencji dowiedzieliśmy się, w jaki sposób nowe technologie mogą wspomóc branżę stolarki otworowej. Marcin Kanik zaprezentował aplikację Smart-Plan, narzędzie, która pozwala podnieść jakość obsługi klienta, efektywność przedsiębiorstwa oraz wyprzedzić konkurencję. Natomiast Arkadiusz Dziki z firmy ICComplex zachęcał uczestników do otwarcia się na e-commers. Pandemia miała wpływ na zmianę zachowań konsumentów na całym świecie: chętnej kupują oni przez internet, także okna, drzwi czy bramy. Otwarcie się na nowe kanały sprzedaży stwarza okazję do pozyskania nowych klientów na całym świecie. Jednak czy nasza branża jest na to gotowa?
Nie mogło też zabraknąć prezentacji dotyczących aluminium i szkła. Michał Gaczyński z firmy Metra przedstawił szeroką ofertę systemów aluminiowych, które pozwalają na konfigurowanie funkcjonalnych i eleganckich konstrukcji, a także swobodne łączenie okien z drzwiami, ogrodami zimowymi, fasadami. Natomiast Maciej Mańko, reprezentujący światowy koncern Saint-Gobain, przedstawił zalety szyb wzbogaconych w pętlę alarmową SECURIT ALARM, które zabezpieczą nas przed potencjalnym złodziejem. Bardzo ważne zagadnienie poruszyła dr Barbara Muir z firmy Technoform, czyli „dlaczego warto stosować ciepłą ramkę do szyb zespolonych?” Udzielając na nie odpowiedzi, przybliżyła przy okazji temat wypełnienia szyb gazem na wartość Ug.
Lubimy miło zaskakiwać naszych uczestników. Tak było również i tym razem. Na konwencie Stolarki gościliśmy fizyków z Polskiej Akademii Nauk, którzy wymyślili powłoki termoizolacyjne do szyb. „Przez szybę z naszą powłoką uciekać będzie do czterech razy mniej ciepła niż przez taką samą szybę bez powłoki" – ocenił prof. Bartłomiej Witkowski, dodając, że szyba z filtrem „nie zmienia koloru – jest dalej przezroczysta dla ludzkiego oka”. Z pewnością jest to innowacja. Przepis polskich badaczy obejmuje technologię nanoszenia nanowarstw tlenku cynku na wybraną powierzchnię metodą ALD (osadzania warstw atomowych). Aby wdrożyć to rozwiązanie na rynek, potrzebny jest reaktor, w którym na szybach osadzane będą odpowiednie nanowarstwy. Takie reaktory dostępne są już w seryjnej produkcji – używa się ich choćby przy tworzeniu powłok paneli fotowoltaicznych. „Projekt osiągnął już gotowość wdrożeniową. Szukamy teraz firm zainteresowanych wdrożeniem tego rozwiązania" – informuje prof. Witkowski.
„Polska stolarka eksportem stoi – trudne czasy i co dalej” – nie mogliśmy pominąć tego tematu podczas naszej konferencji. Paweł Antonik i Joanna Kwiatkowska z BANKU PEKAO SA wygłosili prelekcję pt. „Miękkie lądowanie polskiej gospodarki – nakładające się kryzysy rodzące kolejne wyzwania”. Z kolei Piotr Placha z PAiH poruszył temat związany z ekspansją eksportową. Uzupełnieniem prezentacji było wystąpienie Elżbiety Kacprzykowskiej, Dyrektor Departamentu Sprzedaży KUKE, która zwróciła uwagę na zabezpieczanie transakcji krajowych i zagranicznych.
Dużym zainteresowaniem cieszyła się też prelekcja dr. Artura Bartoszewicza oraz dr. Katarzyny Obłąkowskiej, połączona z panelem ekonomiczno-gospodarczym, w którym udział wzięli Roman Bauta (NEXBAU), Arkadiusz Dziki (ICComplex), Paweł Antonik (Bank Pekao) i Maciej Mańko (Saint-Gobain). Podczas panelu poruszone zostały następujące zagadnienia:
a) sytuacja gospodarcza Polski oraz sytuacja branży stolarki w Polsce i za granicą.
b) czy firmy powinny więcej inwestować w okresie spowolnienia, a jeśli tak, to jak i w co?
c) wymagania dotyczące energooszczędności i ekologii – wyzwanie czy kłopot dla firm?
d) jak Polacy postrzegają siebie i przybyszów z Ukrainy w kontekście wojny?
e) czy warto wykorzystać obecną sytuację do ekspansji polskich firm za granicą?
Stałym elementem Konwentu Stolarki jest uroczystość wręczenia statuetek. Zanim armatni wystrzał ogłosił początek Gali VIP i biesiadę na zamkowym dziedzińcu, ogłoszono wyniki prestiżowych programów, tj.: „Rekomendowane Salony Okien i Drzwi”, „Innowacyjne Rozwiązania Stolarki”, „Kobiet"y Branży Stolarki”, „Salon Roku”, „Projekt Roku”, „VIP Najlepsze Okna i Drzwi”, „EkoProdukt”, „CSR – najlepsze projekty prospołeczne”.
Drugiego dnia uczestnicy mieli okazję wysłuchać prezentacji mec. Tomasza Waszkiewicza, który przybliżył zmiany dotyczące dyrektywy Omnibus. Natomiast dr Kamil Maliszewski, ekspert ds. marketingu, przedstawił nowe formy marketingu i kanały komunikacji marketingowej, które dają przedsiębiorcom nowe perspektywy. Wykorzystane w umiejętny sposób mogą zostać przekute na prawdziwy sukces w biznesie.
Nie zabrakło również pokazów praktycznych, przygotowanych przez firmę Selena, Iso-Chemie i Saint-Gobain. Sesję warsztatową należy uznać za bardzo udaną część konferencji, która zawsze łączy teorię z praktyką.
Pierwszy pokaz prowadzony przez Panią Beatę Strzelczyk dotyczył uszczelnienia i izolacji połączeń ościeży z ościeżnicami na bazie folii płynnych. W ocenie wielu firm montujących okna i drzwi system WINS jest przełomowym rozwiązaniem i pod wieloma względami wyprzedza konkurencyjne rozwiązania. Standard uszczelnienia i izolacji Tytan WINS spełnia wymagania budownictwa wysokoenergooszczędnego i ekologicznego.
Drugi pokaz prowadzony przez Pana Jarka Wiczuka dotyczył montażu w zewnętrznej warstwie izolacji cieplnej. ISO-TOP WINFRAMER „TYP 3“składa się z nośnych, izolujących cieplnie profili systemowych z wysoce gęstego THERMAPORU. Firmy wykonujące montaż poza licem muru oceniają system jako kompletny i łatwy montaż poprzez komfortowe połączenia na zatrzask.
Trzeci pokaz prowadzony przez Macieja Mańko dotyczył zachowania szyby wyposażonej w system SECURIT ALARM. Szyba ze szkła hartowanego po uderzeniu ostrym narzędziem pękła na drobne, nieostre kawałki, co spowodowało zniszczenie pętli alarmowej naniesionej na szybę techniką sitodruku, prowadząc do przerwania obwodu elektrycznego i włączenia alarmu.
Wszystkie pokazy były interesujące, profesjonalnie przygotowane i cieszyły się ogromnym zainteresowaniem wśród uczestników. Wszystkie pokazy praktyczne były transmitowane na żywo na telebimie w sali konferencyjnej.
Wszystkim naszym konferencjom towarzyszy część targowa, dzięki czemu uczestnicy mają możliwość konsultacji i spotkań ze specjalistami przy stoiskach, wymiany spostrzeżeń obejrzenia innowacji. Oprócz stoisk patronackich uczestnicy mogli odwiedzić stoisko firmy Windoormatic – producenta innowacyjnych podwalin z purenitu. Natomiast przy stoisku firmy Cargotec można było na żywo zobaczyć pierwszy elektryczny podwieszany wózek MOFFET, który ułatwia rozładunek i załadunek stolarki. Firma ROHLIG SUUS Logistics po raz pierwszy aktywnie uczestniczyła w Konwencie Stolarki, prezentując innowacyjne rozwiązania w logistyczne. Przy stoisku można było porozmawiać z przedstawicielami firmy na temat transportu drogowego, transportu morskiego, transportu lotniczego, usług celnych. Firma specjalizuje się m.in. w dostarczaniu stolarki otworowej do Europy i USA. Po raz kolejny mieliśmy okazję gościć firmę Kryształ, prezentującą impregnaty do szkła. Nie mogło również zabraknąć przedstawicieli firmy Inteligentny Budynek Polska, którzy promowali inteligentne rolety marki Bubendorff.
Jeszcze raz dziękujemy wszystkim Gościom za przybycie. Jednocześnie mamy nadzieję, że zaprezentowane rozwiązania okażą się pomocne w podejmowaniu trafnych i rozwojowych decyzji w Państwa firmach. Przed nami kolejne wyzwania, zatem życzmy sobie oraz Państwu kolejnych dobrych spotkań i przestrzeni do dalszych ważnych dyskusji!